Friday, November 30, 2012

Komen Saya: HUNTING THE TRUTH - TRANS FAT @ alwigoatfarm


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

di sini suka saya untuk kongsikan kepada rakan-rakan penternak dan para pengunjung blog mengenai komen yang telah saya berikan di blog Alwi Goat Farm mengenai TRANS FAT. bukan Transformers. saya mengambil masa beberapa jam untuk menjawab soalan yang diutarakan oleh Prof Alwi. semoga ilmu yang ada dalam komen saya ini dapat dijadikan panduan kepada anda semua. jika terdapat percanggahan, sila utarakannya tanpa segan silu. sumber: HUNTING THE TRUTH - TRANS FAT

Don JenalNovember 16, 2012 12:44 AM
wow.. patutla prof tanya suka makan roti canai ke tak. hahaha.

Trans Fat. daripada pembacaan saya, trans fat akan menaikkan paras kolestrol LDL dan merendahkan paras kolestrol HDL. risiko gak ni.

Mengenai persoalan prof, adakah marjerin kelapa sawit ada trans fat ke tak? jadi:

merujuk kepada panduan penghasilan marjerin dari American Palm Oil Association (APOS), minyak kelapa sawit adalah secara semulajadi semi-solid, jadi minyak kelapa sawit tidak perlu hydrogenation.

Merujuk kepada artikel http://www.ibd.utm.my/rcentre/articles.php?id=66, Minyak sawit bersifat separa pejal. Ia boleh diproses untuk perolehan bahagiannya yang cair dikenali sebagai olein sawit, manakala bahagian pejal dikenali sebagai stearin.

Minyak stearin digunakan dalam proses pembuatan marjerin. Minyak sayuran lain yang politaktepu perlu dihidrogenkan menjadi separa tepu. ini menyebabkan kandungan trans fatty acid (TFA)dalam produk makanan yang dibuat dari minyak dihidrogen ni antara 1-46%. untuk kesihatan adalah sangat baik untuk memastikan TFA ini hampir tiada atau kurang dari 2% setiap hidangan.

Penghidrogenan tidak perlu bagi minyak sawit kerana minyak sawit (stearin) adalah separa pejal. jadi ianya bebas TFA. Oleh itu, pengguna produk minyak sawit adalah bebas daripada TFA. jika diperlukan minyak sawit ni menjadi solid, kaedah interesterification akan digunakan seperti yang dicadangkan oleh APOS dan diperkenalkan oleh oleh MPOB, membolehkan penggemar vanaspati dan marjerin menikmati makanan mereka tanpa kandungan TFA.

kira betulla apa pegawai MPOB tu cakap.

dalam daging kambing pun ada TFA ini tapi dipanggil Conjugated linoleic acid atau CLA. ianya tidak terhasil secara artificial tetapi 
semulajadi wujud dengan kuantiti yang sedikit dalam daging dan juga susu ruminant. TFA dalam daging kambing dalam bahagian unsaturated fat 
sangat sedikit, kurang dari 0.2g dalam setiap 100g daging kambing.

CLA adalah kumpulan kimia yang terdapat dalam lemak asid linoleic. ia terhasil daripada mikroorganisma dalam rumen. Apakah kebaikan CLA?? 

membantu badan utilize lemak tersimpan kepada tenaga, meningkatkan hormon lipase, yang membantu memecahkan sel lemak dalam badan, menghasilkan lipoprotein lipase yang merendahkan komposisi lemak, mengandungi antioksidan, menambah otot dalam badan sambil mengurangkan 
lemak, anti-catabolic, penambahbaikan imunisasi, dan anti-kanser. juga mengurangkan paras kolestrol.pengambilan CLA dalam bentuk kapsul bagus untuk kesihatan tetapi perlu dalam dos yang betul.


komen terpaksa dibuat dua bahagian sebab terlalu panjang. hahaha.


Don JenalNovember 16, 2012 12:45 AM
dah nak meletup kepala dengan TFA dan CLA ni. takpa, demi nak menegakkan kehebatan daging kambing. usaha diteruskan. kenapa sesetengah orang makan daging kambing kena darah tinggi la, pening kepala la... antara sebabnya...

1. hypertension - daging kambing bukan penyebab hypertension. kerana hypertension mengambil masa yang lama untuk terjadi. di dalam daging mengandungi kolestrol, jika diambil BERLEBIHAN, ditambah dengan malas bersenam dan kurang makan sayur akan meningkatkan risiko hypertension. faktor keturunan dan sejarah juga menyumbang kepada hypertension. jika kandungan kolestrol dalam darah tinggi, lambat lauk saluran darah akan menyempit. menyebabkan tekanan aliran darah menjadi tinggi. ini juga akan menyebabkan tekanan darah tinggi dan serangan jantung. sebab apa, sebab KOLESTROL. makan sayur, buah dan bersenam lepas makan daging kambing dapat kurangkan paras kolestrol.

2. kandungan protein yang banyak akan mengurangkan kadar resapan gula ke dalam otak. bila makanan otak (gula) kurang, otak tidak dapat berfungsi dengan baik dan menyebabkan pening.

3. kandungan besi dan tyramine yang berlebihan juga menyebabkan pening dan sakit kepala.

Ada kaitan dengan CLA tak? ada weh... kajian mendapati,rawatan CLA dapat rendahkan tekanana darah. kajian mendapati, CLA meningkatkan daya tahan insulin. kajian mendapati, supplemen CLA dapat kurangkan atau cegah tekanan darah tinggi. kajian mendapati, CLA mempunyai kesan baik terhadap lipid darah. walaubagaimanapun, kajian tambahan perlu dilakukan lagi.

inilah antara maklumat yang saya peroleh dan dapat kongsi. apa kaitan CLA dengan pening-pening, darah tinggi dan sakit jantung? antara kaitannya boleh disimpulkan melalui maklumat yang telah saya kongsikan ini. harap dapat membantu. terima kasih.

(prof, tepu dah kepala ngan lemak separa tepu ni... hahaha)


semoga tuan-tuan dan puan-puan dapat manfaat dari ilmu yang saya cuba sampaikan ini. majulah penternakan kambing untuk industri daging Malaysia. Insya Allah.

13 comments:

  1. Salam Ustaz Don, add blog baru aku tentang ternakan kambing kampung ni ya

    http://ternakkambingmalaysia.blogspot.com

    yang kambing halal tu untuk urusan rasmi je. tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam akhi fairul, ana sudah masukkan blog enta dlm list blog ana. hehe.

      Delete
  2. don jenal keja apa kat swak ?

    ReplyDelete
  3. Many websites are involved in the funny picture concept and they include the cat playing with the plaything
    or with the trainer. These make great funny pictures,
    and can be as blatant as the example I just gave, or as simple as a spelling mistake.

    Now, people from all ages like to watch the funny videos.


    Here is my web blog; http://salidasengrupo.com/

    ReplyDelete
  4. Helping optimistic people excel - in 7 areas of
    life is her mission. Then you'll have no trouble motivating yourself to do it. Having some company can also make the fitness session more fun.

    Here is my web-site; fitness tips and quotes

    ReplyDelete
  5. The Department of Biotechnology, Ministry of Science and Technology under the
    Government of India is responsible for the regulation, formulation and implementation of biotechnology courses in India.
    It happens when our body cannot excrete sufficient
    insulin or when cells cannot react with insulin and subsequently glucose inside our blood is being accumulated and excreted from urine.
    What now awaits Zimbabwe - once Africa's food basket.

    Feel free to surf to my web-site :: 1

    ReplyDelete
  6. To subscribe, visit the magazine's web site and click on their 'subscribe' button. The fitness vacation - Whenever vacation is referred to, most of would think enjoying tropical foods, sitting beside the pool, drinking, and partying all night. This type of exercise will increase your cardiovascular endurance, improve your flexibility, increase your muscle strength, improve your balance and can actually reduce the risk of osteoporosis.

    Feel free to surf to my homepage: Jillian Michaels Challenge

    ReplyDelete
  7. What's up every one, here every one is sharing these knowledge, therefore itís good to read this blog, and I used to pay a visit this weblog everyday.

    Also visit my website ... visit the following website

    ReplyDelete
  8. Their workout routines are even available on i - Tunes for a small
    fee. According to experts, water and juices from
    various kinds of fruit are essential part of good diet.
    I am aware this seems enjoy ridiculous advice - Get real if
    you may possibly just flip a switch and enjoy exercise you would certainly,
    right.

    My weblog: Fitness Tips Articles

    ReplyDelete
  9. With so much of hype with new seasons being released, this game is awarded "the largest mobile app success the world has seen so far" and also considered as "one of the greatest runaway hits of 2010".

    But what market is more likely to upgrade after each new generation is released.
    The Honeycomb Ping Pong is actually an improved version of
    the classic game played with two rackets and a ball bouncing in between.


    Feel free to visit my blog; Angry birds online spielen

    ReplyDelete
  10. I like it when folks get together and share thoughts.
    Great website, stick with it!

    Also visit my webpage ... http://lochcarrongarage.com/index.php?option=com_blog&view=comments&pid=12755&Itemid=0

    ReplyDelete
  11. I, Jessica Shannon Shirley dari Amerika Syarikat, Utara Carolina saya berjanji
    untuk berkongsi kesaksian ini kepada dunia sekali isteri saya kembali semula kepada saya, dan kini dengan segala hormat saya ingin mengucapkan terima kasih kepada DR. Odenore untuk membawa kegembiraan dan kebahagiaan kepada hubungan saya dan keluarga saya. Saya ingin memaklumkan kepada anda semua bahawa terdapat satu bedak ejaan tulen dan sahih. Saya tidak percaya mana-mana perkara-perkara ini sehingga saya longgar suami saya, saya memerlukan bantuan sehingga saya mendapati si penyihir kesan yang baik, dan dia membuang ejaan mengasihi Aku, dan memberi jaminan saya dia Saya mendapat isteri saya kembali dalam tempoh dua hari selepas musim dibuang. Tiga hari kemudian, telefon bimbit saya berdering, dan teramat, ia telah suami saya yang tidak pernah memanggil saya untuk 6 bulan yang lalu sekarang, dan membuat mereka maaf untuk percutian jantung, dan memberitahu saya bahawa beliau bersedia tulang saya kembali ke seluruh hidupnya dengan saya. Dr Odenore, dibesarkan tahu berapa banyak saya suka dan mahu. Dan membuka matanya untuk gambar berapa banyak kita berkongsi bersama-sama. Sebagai I`m menulis kesaksian ini hari ini `m wanita yang paling bahagia di dunia dan saya dan suami saya menjalani kehidupan yang bahagia dan suka hari ini adalah lebih kuat daripada ia adalah lebih di muka rehat kami sehingga. Jadi sebab itulah saya berjanji untuk berkongsi kesaksian saya di alam semesta. Semua terima kasih pergi kepada Dr. Odenore untuk kerja-kerja tambahan yang dia telah lakukan untuk saya. Di bawah adalah alamatkan e-mel mana-mana keadaan anda sedang menjalani rehat jantung, dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa dia telah lakukan untuk saya saya, dia pasti membantu anda juga. Hubungi beliau hari ini untuk e-mel odenoretemple@gmail.com

    (1) Kanser ejaan
    (2) Kehamilan ejaan
    (3) ejaan HIV / AIDS *
    (4) Mendapatkan penipuan wang anda kembali *
    (5) Jika anda mahu kanak-kanak.
    (6) Jika anda pernah mempunyai mimpi buruk
    (7) Eja untuk kekasih anda keluar dari penjara.
    (8) Ambil pinjaman yang besar tanpa membayar apa-apa fi mengeja *
    (9) untuk wanita / orang yang berlari selepas anda.
    (10) Jika anda ingin mendapatkan kembali dengan bekas anda.
    Hubungi beliau hari ini atas bantuan anda dan anda akan gembira selama-lamanya. E-mel JAWAPAN: odenoretemple@gmail.com

    ReplyDelete

Facebook