Friday, January 4, 2013

Apakah Status Projek Kambing KAMUDA?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Seperti tuan-tuan lihat, blog saya bertajuk projek kambing muda. Kenapa kambing muda? Sebab ada kebaikan makan daging kambing muda ini. Bermacam-macam resepi dapat dibuat dengan kambing muda yang kurang bau. Kari kambing, sup kambing, kambing masak lemak, kambing BBQ dan banyak lagi resepi. Orang Arab suka makan kambing muda. Bahkan lebih muda dari kambing muda yang dipanggil cabrito, banyak di makan di luar Negara antaranya Mexico. Cabrito ini adalah anak kambing yang masih menyusu, rumennya belum develop, dan dagingnya mempunyai isi yang cerah. Bahkan, ususnya masih berlemak dengan susu. Umur cabrito ini adalah antara 2 minggu hingga 3 bulan.

Saya berhasrat untuk memasarkan kambing muda suatu hari nanti. Saya nak pasarkan kambing muda lingkungan umur 5 ke 6 bulan dengan berat 25 ke 30 kilogram. Saya akan gunakan panduan Triple Cross Goat Production yang dikeluarkan oleh Philippine Council For Agriculture, Forestry And Natural Resources Research And Development (PCARRD). Kenapa? Sebab ianya praktikal dan panduan ini dikeluarkan berdasarkan operasi sebuah ladang di Filipina, Magsasaka Siycntista (MS) Josue Balderama. Panduan ini menggunakan baka tempatan fillipina, Anglo-Nubian dan Boer. Baka tempatan dan Anglo-Nubian menjadi grand parental line, dikacukkan untuk menghasilkan baka F1 50:50. Baka f1 ini pula kemudiannya dikacukkan dengan Boer sebagai maternal buck untungk menghasilkan baka kacukan 50% Boer, 25% Nubian & 25% tempatan.

Jadi, sekali skala saya akan google kambing muda. Antara page yang top adalah page Projek Kambing KAMUDA, JPV Melaka. Projek kambing KAMUDA ini adalah hasil usaha sama yang dibuat antara Haji Yaakob Bin Talib dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Melaka (JPV Melaka). Projek ini mendefinisikan KAMUDA itu, sebagai kambing muda (of course la…) dan menternak bagi tujuan pengeluaran kambing muda. JPVM memberi khidmat sokongan teknikal   dan rawatan ternakan. Manakala ternakan diusahakan oleh  Haji Yaakob Bin Talib.

Objektif projek kambing KAMUDA ini adalah memasarkan kambing muda jantan matang untuk keluaran daging dan betina boleh dibiakkan pada berumur 6 bulan, meningkatkan keluaran daging merah, memaksimakan penggunaan tanah kerajaan, penggunaan ramuan PKC makanan utama, dan mengatasi masalah menyediakan bekalan rumput yang mencukupi kerana kurang tanah. Projek ini dimulakan pada Oktober 1996 (mak ai… saya baru darjah 1). Dengan permulaan 30 ekor kambing betina katjang dan 2 ekor pejantan (Jamnapari/Anglo Nubian). Ditegaskan di sini, saya tak minat Jamnapari. Kenapa tak minat? Sebab saya tak suka kebanyakan ciri-ciri baka Jamnapari. Kalau Anglo Nubian, saya suka, sebab dia ada warna yang boleh membantu meningkatkan jualan.

Saya tak rajin nak ulas secara terperinci page ni, boleh selanjutnya di sini, Projek Kambing KAMUDA  Nanti panjang pula artikel saya ini dengan maklumat dari page tersebu yang boleh tuan-tuan baca, faham dan nilai sendiri. Antara figure yang menarik perhatian saya adalah ciri-ciri kambing KAMUDA ini. Kambing KAMUDA yang berusia 6 bulan, secara puratanya, berat hidup jantan adalah 21 kg, betina 19 kg. Berat karkas 53%, jadi berat purata adalah 11.13 kg. Kenaikan berat juga kelihatan bagus dengan berat harian antara 100 ke 150 gram. Dan maklumat yang agak menarik adalah ciri-ciri daging kambing KAMUDA  iaitu kandungan lemak rendah, daging merah yang menarik, daging lembut dan manis, dan masakan tidak berbau hamis.

Namun begitu, apakah status projek kambing KAMUDA ini setelah sekian lama? Di dalam page ini, ada menyatakan inovasi yang dapat dilaksanakan dari tahun 1997 sehingga 2001. Lebih kurang lima tahun. Pada perenggan awal page ini ada menyatakan JPV Melaka memberi kebenaran kepada Haji Yaakob untuk mengusahakan tanah seluas 9 ekar dan sebuah kandang kambing di Air Hitam Darat, Masjid Tanah untuk tempoh lima tahun. Sekarang sudah tahun 2013. Adakah masih wujud kandang tersebut? Bagaimana operasinya sekarang? Atau Projek Kambing KAMUDA ini hanya setakat lima tahun tempoh kebenaran guna tanah sahaja? Persoalan ini hanya boleh dijawab oleh pengusaha Haji Yaakob ataupun JPV Melaka sendiri. Insya Allah, saya akan cuba dapatkan maklumbalas daripada mereka. Jika tuan-tuan rajin, bolehlah hubungi JPV Melaka di talian 06-232 5102, 232 5103 atau emel kepada noraini@melaka.gov.my. Jika projek ini mendatangkan hasil seperti yang dinyatakan dalam page iaitu jualan KAMUDA jantan adalah melebihi 400 ekor sepanjang tempoh projek, kenapa ianya tidak diteruskan bagi menyahut sasaran Kerajaan? ataupun ada page lain yang mempunyai update terkini dan projek itu masih berjalan. Wallahu a'lam.

Antara inovasi yang dicapai oleh Projek Kambing KAMUDA ini adalah KAMUDA Magic Box. Adakah ianya betul-betul ada magik? Petak ini bersaiz 9 kaki persegi ( 3 kaki x 3 kaki). Digunakan untuk menyimpan ibu anak, mudah diuruskan dan jima kawasan. Untuk saiz 9 kaki persegi, pada pandangan saya sesuai untuk baka katjang yang bersaiz kecik. Tetapi untuk induk kacukan, adalah sesuai dengan saiz minimum 12 kaki persegi, dan untuk lebih selesa adalah 16 kaki persegi. Petak ini sememangnya sangat bagus untuk digunakan bagi ibu dan anak. Induk bunting dimasukkan ke dalam kotak sebelum beranak. Tumpuan dapat diberikan kepada ibu bunting ini, makanan khas dapat diberikan tanpa berebut. Apabila anak lahir, anak akan lebih selamat daripada kawanan kambing dan bonding antara ibu dan anak akan menjadi lebih cepat. Dengan adanya petak ini, kita dapat memastikan anak kambing mendapat susu kolustrum secukupnya yang mana SANGAT-SANGAT penting untuk anak itu supaya ianya dapat terus hidup dengan jayanya. Petak ini juga digunakan untuk mengurung pejantan yang direhatkan, kambing yang sakit, untuk tujuan penggemukan dan juga mengurung kambing yang agresif.

Akhir sekali, hasil kacukan katjang dengan Anglo Nubian menghasilkan kambing muda yang cepat kenaikan beratnya. Dan jika kacukan kedua baka ini dikacuk dengan Boer, saya pasti kadar kenaikan berat harian mampu mencapai 150 gram sehari. Menjadikan sasaran saya 30 kg umur 5 ke 6 bulan menjadi realistik. Namun begitu, untuk menghasilkan triple cross breed berdasarkan panduan PCARRD, memerlukan lebih banyak masa dan modal untuk tercapai. Katakan Katjang kacuk dengan Nubian, bunting 150 hari. Kemudian tunggu anak betina besar bagi mendapat kesesuaian berat untuk dikacukkan dengan Boer, katakan 9 bulan. Bunting, 150 hari dan jual pada umur 5 bulan. Anggaran tempoh masa yang diperlukan adalah 20 bulan untuk mendapat hasil jualan pertama triple cross. Banyak komitmen perlu diberikan bagi mencapai matlamat saya untuk mengeluarkan produk kambing muda. Jadi, langkah pertama adalah membanyakkan induk katjang dan membeli pejantan Anglo Nubian fullblood atau purebred. Insya Allah akan tercapai matlamat saya ini. Apa yang penting adalah saya telah memulakannya. Sekian, untuk artikel kali ini. Terima kasih. Majulah ternakan kambing untuk industri daging Negara.

Rujukan:

3 comments:

  1. Kamuda masih ada, tapi dah scale down. Masa puncak dulu cecah 1000 ekor, sekarang 400 ekor.

    Intensive system, with their own feed formulation.

    ReplyDelete
  2. yeke prof? kira masih bertahan lagi la walaupun makin berkurangan. kalo perubahan tidak dibuat, saya tak yakin mereka akan survive.

    ReplyDelete
  3. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.

    ReplyDelete

Facebook