Tuesday, January 1, 2013

Kambing Adalah Ruminan, Part 1

Assalamualaikum dan dalam sejahtera.

Untuk post pertama tahun 2013, yang juga jatuh pada 1/1/2013. eloklah kiranya jika kita mengenali dengan lebih terperinci mengenai kambing. Saya rasa terpanggil untuk menulis post berikutan melihat senior saya, Keratong Agrofarm, telah menulis satu post mengenai Sistem Pencernaan Ruminan.

Jadi, saya juga ingin merancakkan tajuk pencernaan ruminan ini dengan post saya sendiri. Jadi dalam penulisan ini saya telah merujuk kepada blog-blog, web-web dan dokumen berkaitan dengan pencernaan ruminan.

Saya seorang penternak kambing, jadi saya perlu lebih mengenali kambing ini. Tak kenal maka tak cinta. hehehe. Kambing adalah sejenis haiwan ruminan seperti lembu. Apa itu ruminan?

Ruminan adalah haiwan yang mempunyai perut yang ada empat bahagian perut. Bak kata orang Jawa, babat. Saya pasti anda semua pernah melihat perut lembu, dan mungkin antara anda pernah melihat perut kambing. Salah satu perut yang popular adalah perut kitab. Perut yang berlapis-lapis. Saya akan ceritakan kemudian apakah nama perut kitab ini. Jadi di bawah adalah anatomi sistem pencernaan kambing.



Gambar perut ruminan.

Gambar di atas dalam bentuk ilustrasi, jadi kesannya kurang. Di bawah adalah gambar yang sebenar perut ruminan.


Ruminan adalah haiwan yang mempunyai 4 bilik sistem pencernaan (polygastric) yang membolehkah haiwan tersebut mendapat majoriti zat-zat mineral dari foraj dan konsentrat. Sistem pencernaan ruminan termasuk juga mulut (ragut makanan), gigi (untuk mengisar makanan), lidah (deria rasa dan papillae), kelenjar air liur (memudahkan makanan ditelah), pharynx (laluan makanan yang mengelak makanan daripada masuk ke dalam paru-paru), dan esophagus (tiub yang membawa makanan dari mulut ke perut).

Kemudian, barulah makanan ini tiba di 4 chambers of ruminant. (macam the chamber of the secrect, Harry Potter, hahaha).

RETICULUM

Reticulum adalah perut yang mempunyai permukaan seperti sarang lebah. Bahagian ini membantu mengasingkan bendasing daripada bahan makanan.

Ruminan makan dan telan dulu. tidak terus mengunyah. Mereka akan mengunyah bila mereka berehat, melepak di kandang atau di bawah pokok. Memandangkan ruminan tidak terus mengunyah, bendasing seperti batu, pasir dan sebagainya akan terus masuk ke dalam perut. Semasa mereka mengunyah, bendasing ini akan mendap dalam reticulum dan dapat dihalang daripada memasuki sistem pencernaan yang lain. Apabila bendasing masuk reticulum, ia akan berada di situ selamanya. Jika terlalu banyak, kerosakan pada reticulum akan berlaku.

Seterusnya adalah
RUMEN

Organ ini membenarkan bakteria dan bahan kimia untuk mengurai serat. Dindingnya sangat tebal dan memenuhi kebanyakan bahagian kiri abdomen. Dinding rumen mengandungi papillae (yang boleh berukuran sehingga 1 cm panjang). Di sinilah terdapatnya bakteria yang mengurai serat. Papillae adalah biji-biji yang terdapat dalam gambar. Bila kita lapah perut dia, kita kena cuci perut tu, untuk buang bahan hitam yang melekat pada perut, itu la papillae.

Kemudian adalah
OMASUM

Inilah perut kitab yang saya katakan tadi, OMASUM. Omasum adalah bahagian yang bulat dan kuat. Organ ini menghancurkan makanan untuk proses penguraian kimia. Ini kalau masuk plastik, mau tak keluar dah plastik tu.

Akhir sekali adalah,
ABOMASUM.

ABOMASUM adalah sejenis perut yang sama dengan perut bukan ruminan, iaitu haiwan yang mempunyai satu perut. Dan semestinya seperti kita. Di sinilah berlakunya kebanyakan bahan makan diurai secara kimia. Terdapat pelbagai enzim pencernaan seperti pepsin, rennin, bile dan lain-lain lagi.

Seterusnya makanan yang telah melalui proses pencernaan akan memasuki USUS KECIL. Di sini, kebanyakan bahan makanan diserap ke dalam saluran darah. Terdapat tiga seksyen, duodenum, jejunum dan ileum. Bahan makanan tadi akan dimampat secara berterusan semasa melalui usus kecil dan menjadi lebih pejal. Kebanyakan proses penyerapan berlaku di bahagia duodenum dan jejunum.

Selepas itu, bahan makanan yang tidak digunakan, masuk ke dalam USUS BESAR. Di sini makanan yang tidak diperlukan bersedia untuk dibuang dari sistem badan. Kemudian bahan ini melalui RECTUM dan keluar melalu ANUS sebagai tinja.

Maka, berakhirlah proses pencernaan makanan tadi. Kesimpulannya, ruminan dapat menyerap protein dan tenaga daripada makanan kasar yang dimakan mereka. Berbanding dengan haiwan bukan ruminan, bagi mendapatkan zat-zat seperti yang diperolehi ruminan daripada, makanan tersebut adalah makanan yang telah diproses (dihancurkan, dan dikunyah sebelum telan. Sebab itu Rasulullah mengajar kita untuk mengunyah sehancur mungkin, ada riwayat mengatakan 40 kali kunyahan baru ditelan makanan tersebut. Makanan yang dikunyah dengan baik, dapat dicerna dengan baik, dan penyerapan zat juga baik.)

Ok, setakat ini sahaja untuk tajuk Kambing Adalah Ruminan, Part 1. Dalam tajuk ini, kita belajar bahagian-bahagian organ yang terlibat dalam proses pencernaan ruminan. Di dalam part 2, saya akan ceritakan lebih terperinci mengenai proses penguraian yang berlaku dalam perut ruminant. Insya Allah.

Rujukan:

The Ruminant Digestive System.ppt



4 comments:

  1. terbaik bro don..smakin kita memahami ttg kambing ni baik dari segi sistem pncrnaan,pmbiakan,tumbesaran dll maka lebih mudah utk mnjaga mereka..teruskan berkongsi ilmu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tq bro isal. betul. semakin kita faham, semakin mudah kita nak jaga dia. insya Allah. usaha ini akan diteruskan.

      Delete
  2. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami boleh juga membeli anda rumah anda pilihan dalam mana-mana anda pilihan lokasi.

    ReplyDelete

Facebook