Saturday, January 5, 2013

Peluang Dan Halangan Projek Ternakan Kambing, Part 1


Assalamualaikum, salam sejahtera dan salam ternak 1Malaysia. Ternakan kambing mencapai saat-saat kegemilangannya di bawah tampuk pemerintahan mantan Perdana Menteri ke lima, Pak Lah. Pada zaman ini, dengan slogan penternakan adalah perniagaan, rakyat secara beramai-ramai mula menceburi bidang pertanian terutamanya bidang ternakan kambing. Dengan bantuan yang diterima Kerajaan, galakan daripada Kerajaan, dengan banyak peluang yang wujud, walau di saat itu anak kambing berusia 6 bulan pun enam tujuh ratus ringgit, banyak kandang-kandang kambing mula muncul bak cendawan tumbuh selepas hujan. Namun, setelah berakhirnya zaman Pak Lah, industri ternakan kambing semakin malap. Banyak kandang mula tutup.

Sumber gambar: Mek Mizah

Sejak kebelakangan ini, industri ternakan kambing ini mula menyinari persada tanah air. Dengan wujudnya pembiak-pembiak kambing tegar, pengimport-import besar, trend BBQ, dan kesedaran hikmah beraqiqah menjadi ternakan kambing semakin rancak. Sebenarnya, ternakan kambing ini banyak peluangannya walaupun terdapat halangan-halangan yang boleh melemahkan semangat. Dulu trend pasarannya adalah kambing baka, tetapi trend sekarang adalah kambing aqiqah dan kambing untuk BBQ. Orang ramai mula mencari ternakan kambing ini sebagai juadah mereka.

Suka untuk saya kongsikan dalam artikel ini antara peluang-peluang dan halangan-halangan projek ternakan kambing ini terutamanya untuk penternak berskala kecil. Peluang yang wujud antaranya adalah peningkatan permintaan daging kambing, kos permulaan yang rendah, kurang penggunaan tenaga kerja, pengawal rumpai yang baik, dan sifat semulajadi kambing yang prolifik itu sendiri. Antara halangan projek ternakan kambing ini pula adalah kawalan parasit dalaman, pemasaran daging kambing, kekurangan pakar dan maklumat, capaian terhad kepada bantuan kewangan.

Peningkatan Permintaan Daging


Seperti yang saya katakan sebelum ini, trend BBQ dan aqiqah menjadikan permintaan daging kambing semakin hari semakin meningkat. Menyediakan menu kambing BBQ menjadi sesuatu majlis menjadi semakin meriah dan bualan hangat. Tetamu pasti teruja jika mereka disajikan menu kambing BBQ. Mendapat potongan fresh secara terus dari tempat pemanggang merupakan satu pengalaman yang manis terutama mereka yang baru first time makan daging kambing. Terdapat juga menu-menu popular lain seperti kari daging kambing, sup kari kambing bahkah sekarang trend daging kambing masak lemak cili api juga semakin popular (bila la saya dapat merasa resepi senior saya ni). Kesedaran orang ramai mengenai kebaikan dan khasiat daging kambing juga merancakkan industri.

Daging kambing mempunyai kualiti nutrisi yang lebih baik daripada daging lain, mitos-mitos daging kambing ternyata tidak tepat. Orang Islam juga mula beralih untuk menjadikan kambing sebagai haiwan korban dan kesedaran akan hikmah beraqiqah yang banyak rahsianya, telah mula membuka mata para ibu bapa dalam pendidikan anak-anak. Perayaan-perayaan lain seperti Dassai (perayaan agama Hindu, meraikan Dewi Durga), Krismas dan Tahun Baru juga memerlukan daging kambing sebagai menu. Selain kaum Melayu, kaum India juga antara etnik yang banyak makan daging kambing. Kenapa? Mereka yang beragama Hindu tidak makan daging lembu, hanya minum susu lembu kerana lembu itu antara Tuhan mereka. Jadi, sebagai daging alternatif, daging kambing menjadi pilihan mereka.

Kos Permulaan Yang Rendah

sumber gambar: Photo Gallery

Untuk memulakan projek ternakan kambing sebenarnya tidak memerlukan kos yang tinggi. Kita banyak terpengaruh dengan isu-isu yang berlaku pada zaman kegemilangan ternakan kambing Pak Lah, kandangnya besar-besar, bertingkat-tingkat, harga mencecah puluhan ribu tapi akhirnya tutup macam itu saja. Orang ramai pada masa sekarang takut untuk memulakan projek ini kerana kurang kesedaran, kurang membuat pengiraan, kurang mencari ilmu dan kurang bertanya kepada mereka yang berpengalaman. Tanggapan ini sebenarnya salah, projek ternakan kambing terutama berskala kecil, tidak memerlukan kos yang banyak. Kenapa kita perlu buat kandang yang mahal? Ada pertandingan kandang kambing tercantik ke? Kalau ada, berapa hadiah? Boleh cover kos pembinaan kandang tu? Juara bertahan lima kali berturut-turut pun belum tentu boleh. Gunakanlah kayu terpakai, tukang sendiri, tak perlu tinggi-tinggi kalau kambingnya sedikit. Jika lebar kandang 10 kaki, tinggi kandang 1 meter pun sudah mencukupi, penyakar boleh je sampai untuk kaut taik. Masalah ammonia? Buat je lantai tanah curam sedikit, kemudian simen nipis, habuan untuk air kencing mengalir, cukup.

Beli kambing? Harga seekor lembu betina, katakan RM2000, dan harga seekor kambing betina RM350. Lebih baik beli 5 6 ekor kambing daripada seekor lembu betina. Ruang untuk ternak 5 6 ekor kambing betina pun tak seluas seekor lembu. Kambing pula mempunyai ketahanan untuk terus hidup walaupun makanannya terdiri daripada foraj yang kurang berkualiti dan mampu untuk hidup dalam suasana yang sukar. Ini bermaksud mereka tidak perlukan kandang yang terlalu fancy dan mahal, ada scan cap jari bagai, cukup sebagai teduhan waktu malam dan hujan. Peralatan pun tak payah la nak canggih-canggih sangat. Kalau nak bagi minum susu, beli je botol budak-budak tu. haha. Tapi kalau nak buat projek lembu pun takda masalah, permintaan tinggi juga. Lebih popular dari kambing. Masing-masing ada kelebihannya dalam pasaran.

Kurang Penggunaan Tenaga Kerja


Ruminan kecil lebih senang untuk diuruskan, tenaga kerja tidak sebanyak ternakan yang lebih besar seperti lembu. Bini boleh jaga, anak-anak boleh tolong gembala petang-petang. Melainkan kambing-kambing tu buat gila. Hahaha. Majoriti kambing ni jinak, tak ganas, kalau ada pun seekor dua yang agresif, dan ada yang melarikan diri daripada kita. Kena tanduk kambing ke kena tendang ke, takda la sakit sangat macam kena tendang dengan lembu. Mau terpelanting 10 kaki ke belakang, patah riuk. Naya je. Pelaburan dalam ternakan kambing secara tak langsung beri peluang pekerjaan kepada ahli keluarga. Anak boleh tolong jaga, bagi la upah, playstation sebijik ke, iPad sebijik ke, janji jaga kambing elok-elok. Jiran-jiran pun boleh tolong.

Pengawal Rumpai Yang Baik


Kambing boleh jadi mesin rumput, makan pokok-pokok rumpai, semak samun. Ketahanan mereka terhadap tumbuhan yang bertoksin juga memberi kelebihan kepada mereka ini. Jika lembu dan kambing menjadi tag team, confirm clear ladang anda atas bawah. Takdanya dia nak bergusti macam Rey Mysterio lawan Big Show. Dengan meletakkan kambing dalam ladang anda, anda dapat mengurangkan kos penggunaan racun, kos kawalan rumpai dan secara tak langsung menyuburkan tanah ladang anda. Lebih jimat, lebih selamat dan mesra alam.

Sifat Semulajadi Kambing Yang Prolifik

\

Di luar negara, apa yang saya perhatikan, kambing membiak ikut musim. Di Malaysia pun ada yang ikut musim, tapi yang nafsu terlampau tu, anak menyusu pun dah bunting lagi. Kambing betina matang, boleh beranak 3 hingga 4 kali dalam masa 2 tahun. Dengan setiap kelahiran kebiasaannya kembar 2. Rezeki lebih, kembar 3 atau 4. Rezeki kurang, seekor dan mungkin takda langsung. Bergantung kepada mood kambing dan juga pemakanan. Dalam 2 tahun, kambing boleh beranak 6 ekor, tetapi lembu boleh beranak dalam 2 ekor je. Inilah kelebihan kambing yang menjadikannya satu jenis ternakan yang dapat memberi pendapatan yang cepat dan lumayan. Biri-biri pun beranak seekor je selalu walaupun kebuntingan dan tempoh kelahiran dia sama dengan kambing. Dengan 5 ekor betina, dalam masa 2 tahun boleh menjadi 35 ekor. Hebat!

Ok, setakat ini dulu. Bersambung part 2 pula. Dah panjang sangat ni, nanti tepu kepala otak nak baca.  Jika ada lagi peluang yang saya tidak nyatkan, mohon jasa baik sidang pembaca sekalian untuk menambah di bahagian komen. Sekian sahaja, terima kasih kerana membaca. Semoga anda terus sukses dan majulah ternakan kambing untuk industri daging Malaysia.

Peluang Dan Halangan Projek Ternakan Kambing, Part 2

Rujukan:
Fidelis Okpebholo and Tyrell Kahan (2007), Opportunities and Challenges for Developing Small Ruminant Systems, Cooperative Extension Program, College of Engineering Sciences, Technology and Agriculture, Florida A&M University, Tallahassee, Florida (PDF)

570 comments:

  1. hang dah jadi penternak berjaya ka

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum Wrmbth, panjang2 entri blog ni. Rajin betul menaip.

    Menarik cuma kurang setuju bahagian era kegemilangan kambing pada zaman pak lah. Masa tu ramai orang tertipu dan banyak mitos yang tak betul.

    Kambing memang banyak tapi macam skim ponzi dan piramid je. Media war2kan dan ramai terpengaruh. Banyak kandang dibuka. Banyak kursus latihan diberikan tapi yang berikan latihan pun takda sistem yang stabil.

    Akhirnya, bila peserta menyedari ilusi dan mitos ini, tiada orang yang buka kandang lagi dan piramid pun runtuh. Moga gelombang kedua ini berbeza.

    Gelombang pertama - dipelopori trader

    Gelombang kedua - Moga2 dari breeder

    ReplyDelete
  3. Waalaikumussalam akhi fairul...

    kalo nak diikutkan, lagi banyak nak taip kalo dah start menulis.

    era kegemilangan kambing tu perlu diperhalusi lagi tu, bagi sedap cerita. on the surface je. kalo korek lagi, lagi banyak la terbongkar.

    skim2 tu yang beri impak negatif kepada industri ternakan kambing kita. buat orang makin kurang percaya dengan ternakan kambing.

    betul kata akhi, kita perlu ada sistem yang stabil. saya ada baca pasal FARM-Africa, mereka telah membangunkan sistem kambing yang community-based. banyak eksperimen, dan menunjukkan hasil yang agak baik dalam membasmi kemiskinan. dari komponen besar, dia pecahkan kepada komponen kecil dan lebih kecil. ada penternak, ada pegawai veterinar, ada kedai ubat, ada ahli yang dilatih untuk merawat ternakan. banyak juga la. insya Allah, akan saya kongsikan nanti.

    Gelombang pertama dah berakhir, sekarang tibanya masanya untuk gelombang kedua. semoga industri ternakan kambing dapat bangun balik dengan jayanya.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..kt mana ya saya boleh dapatkn kambing Baka boer n janapari Di semananjung ni dlm kuantiti yg sederhana..Ada maklumat tak??

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam tuan. kambing boer, boleh google Ar Raudhah. diorang pembiak boer tempatan. jamnapari saya tak pasti. tapi kalau nak kambing cross yang tahan lasak, boleh try Alwi Goat Farm di bidor, perak. antara sifu saya. sambil-sambil boleh berguru.

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum.

    Penulisan yang menarik. hehe. Saya nk tny, kambing jenis apa yang selalu org pasarkan?
    Saya xtahu apa2 pasal kambing ni. zero. hehe. terima kasih. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam

      Maaf, baru perasan ada comment2 lama. hehehe.

      Sekarang orang dok push kambing untuk BBQ & kambing akikah.

      Biasa baka boer la jadi pilihan sebab daging banyak.

      Delete
  7. Assalamu ^alaykum!
    Seronok saya baca artikel ni, dan gambar kandang di perbuat dari buluh tu sungguh merangsangkan. saya ada banyak buluh dan ingin buat kandang seperti ini. berapa ekor kambing tempatan boleh dimuatkan? terima kasih banyak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam

      Maaf tuan. baru nak reply. Berapa ekor kambing boleh muat bergantung kepada saiz dan baka. Katakan 10 kaki persegi diperlukan untuk seekor dewasa. Maka kandang 100 kaki persegi dapat memuatkan 10 ekor kambing dewasa.

      Delete
  8. waalaikumussalam.

    anonymous - kambing yang top sekarang adalah kambing untuk akikah dan BBQ. akikah kambing yang cukup umur, BBQ, biasanya kambing jantan. baka terserah. trend akikah sekarang kambing feral yang diimport. BBQ biasanya kambing muda ataupun kambing yang isi lebih macam boer dan kacukannya.

    beriani kambing - kalo berdasarkan gambar kandang buluh tu, boleh muat dalam 15-20 ekor, bergantung pada saiz kambing. kalo kambing kacukan kampung katakan 10 kaki persegi luas yang diperlukan. jadi untuk kandang 200 kaki persegi boleh muat 20 ekor. dinding ok kalo buat dengan buluh, kalo lantai, tak tahan lama. better kayu beroti. kalo rajin, google design kandang kambing/domba di indonesia, rata2 penternak gunakan buluh untuk buat kandang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. eh, dah reply la. hahaha. ni mesti masa dok ubah template blog. hehehe.

      Delete
  9. salam ...kalau saya nk mulakan projek ternakan kambing ...berapa modal tok permulaan ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam tuan. modal.. ikut kepada kemampuan. kalo nak buat income, at least induk 20 30 ekor. side income la. kalo serius income, 50 ke 100 ekor.

      Delete
  10. Salam..Walaupun saya ada degree tp perniagaan kambing menjadi cita2 saya dr kecik sampai skrg..baru graduate dan masih mencari rujukan..saya masih memikirkan kawasan yg sesuai...mungkin saudara boleh membantu..di kawasan kampung saya ada tanah tp x bape luas dan bnyk ular..saya terbayangkan guna khidmat angsa..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. banyak ular masih boleh diusahakan. ya, guna khidmat angsa atau itik bagus, sebab najis itik mengandungi sulfur yang tidak diminati oleh ular. tanah, asalkan tidak berpaya dan jauh dari rumah orang, boleh diusahakan.

      Delete
  11. Knp xrmai yg nak wat projek kmbing susu ye? Sbb pngurusan die ssh ke? Atau sbb pasaran nye kurg? Klu bce kt blog pn asyik cite psl boer jamna feral..xde ke yg nk brcerita pnjang lebar psl saanen ke shami ke nubian ke,citer psl prjek kmbing susu ke..susu ni xlaku ke..teman ni tringin beno nk wat prjek kmbing susu tp xbrpeluang lg,ilmu ngn pngalamn pn xde.. modal pn xde huwaaa :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. ramai sebenarnya yang buat kambing susu ni. cuma yang jadi blogger tu ada la seorang dua. income memang masyuk bro. kalo nak yang cerita panjang lebar, ni salah satu blog dia, Lalah River Goat Farm. dia buat kambing susu, antara daripada baka Shami.

      Modal takda, boleh usahakan. Senang je bela kambing ni. hehehe.

      Delete
    2. saya student, berminat nak keluar modal permulaan bela kambing, tapi tiada masa nak urus semua. Ada sesiapa yang boleh bantu?
      boleh roger rafidah107@gmail.com

      Delete
  12. Alhamdulillah good info tuan! boleh sy belajar dari tuan..

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum,

    menarik info yang tuan berikan, semoga Allah memberi rezeki yang lebih tinggi di atas perkongsian tersebut..

    mohon pendapat tuan, saya memang berminat dengan bisnes ternakan kambing. tapi bolehkah saya buka kandang sedangkan rumah saya jauh dari tanah yang ada jarak 45KM(1 jam lebih perjalanan)? ataupun saya perlu pindah ke kawasan tersebut?

    mohon bantuan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam...

      Insya Allah.. amin...

      kandang sejauh 45km? hoho... boleh tu boleh.. tapi kos akan bertambah yakni kos minyak nak ke sana. belum kira kos2 lain lagi. dinasihatkan untuk meminimakan kos. pindah ke kawasan lebih dekat adalah suatu inisiatif yang sangat bagus. di mana tuan dapat jimatkan kos minyak, kos masa. dan boleh buat pantauan selalu. jika berlaku kecemasan, tuan dapat segera mengatasinya.

      Delete
  14. Salam tuan don capra hircus..boleh saya minta nom fon tuan,saya berminat dlm pertenakan kambing nie..kalau boleh nak minta tunjuk ajar dari tuan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam tuan. boleh, no problem. 019-4513061. SMS atau whatsapp. saya tulis lagi cepat dari bercakap, nak cerita senang. hehehe.

      Delete
  15. Assalam bang~sy nk tnye,brpe agak2 kos yg perlu ade klau nk buat penternakan kambing ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam

      kos.. ada kos capital atau CAPEX dan kos operasi OPEX

      CAPEX, mcm kndang, tanah, peralatan, infrastruktu dll
      OPEX, mcm kos makanan, kos rawatan, kos pengangkutan, kos utiliti, kos upah

      CAPEX, banyak orang habis dekat kandang. tapi kandang tak perlu mahal2, cukup dapat bagi teduhan kepada ternakan, selamat & tahan

      OPEX paling besor adalah kos makanan. kalo kawasan tu mempunyai sumber makanan percuma, maka kos ini dapat dikurangkan, kos upah perlu dielakkan jika mampu buat sendiri, kalo nak upah orang, kena la setimpal dengan jumlah ternakan.

      Delete
  16. memang ade minat utk menjadi penternak kambing.. xtahu kenape berminat sgt dgn penternakan.. kambing or lembu?? prefer kambing sb saiz yg lebih kecil dan mudah di arrange,, boleh dpt contact number utk menimba ilmu..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalam muazam. maaf lambat reply.

      ni no sy, 019-4513061. kalo ruang kecik, kambing terbaik, cepat membiak. kalo ruang besar, lembu ok, lambat membiak, tapi permintaan daging tinggi.

      silakan bertanya. insya Allah, saya akan jawabkan.

      Delete
  17. Salam, sy sgat berminat untuk memulakan pnternakan kambing boer. mmliki mnat dlm mndekati pnternakan ini sjk bbrapa thun lalu. Sedkit sbyak tntang boer sy ad ambil tahu. Tp untuk mmulakan penternakan , knowledge zero. Sy seorg prempuan, berusia 26 thun. Mmpunyai pekerjaan tetp. Mnta bantuan encik jika tahu mna2 pihak yg mmberi bantuan mmbimbing dlm memulakan penternakan boer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. maaf lambat. saya baru go through komen2 blog saya ni.

      saya minat dari kecik, cuma mula mengkaji sejak tahun 2008/2009.. masa tu pak Lah jadi PM, memang top la.

      knowledge zero takpa, yg penting minat. Orang perempuan pun boleh jd penternak & sy rasa lebih baik sbb instinct orang perempuan bagus.

      Bantuan tu ada, cuma, untuk mudahkan dapat bantuan, kena mula dulu walaupun sedikit. Pinjaman pun ada. Kursus ada ditawarkan oleh Jabatan Perkhidmatan Veterinar di seluruh Malaysia. & ada juga yang syarikat yang menawarkan kursus berbayar.

      Dari segi khidmat nasihat, insya Allah, saya boleh bantu.

      Delete
  18. salam..maaf bertanya..berminat utk menternak kambing..klu bab2 kesihatan kambing mcm mne plak ye..kne slalu panggil veterinar ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. don't worry, be happy. tanya je kalau nak tanya. tapi pasal kambing la, rumahtangga, saya bujang lagi. hahahaha.

      bab2 kesihatan ni kena belajar, kita tak boleh nak harapkan JPV @ veterinar semata-matal. Dia pun ada juga benda nak buat. Lagi2 kalo kandang kita ni takat sara diri je. Wajib belajar bab kesihatan. First aid tu kena tahu.

      Apa penyakit kambing, macam mana nak kesan penyakit kambing, apa sebab dia, macam mana nak rawat & cegah. tu essence dalam penyakit kambing.

      boleh whatsapp saya, tanya apa yang bermain di fikiran. Insya Allah, saya akan cuba bantu. 0194513061

      Delete
  19. Dok kat area mana ni....sy baru nak blaja bela kambing,,dedak mahal la,ada alternative lain x selain rumput,sy dok ada 25 ekor dah kambing kambing kat sik

    ReplyDelete
    Replies
    1. sik tang mna? kndang sy di kuala ketil. tp kerja di sarawak.

      banyak jgk kambing tu.

      alternatif lain, kalo belah2 kita tu, boleh buat silaj jerami padi bila musim. lepas tu boleh cari pokok2 balik angin ke, sepanjang highway. boleh p blah2 pantai merdeka cari dedak padi. lain2. boleh try PKC. kalau ada kilang kicap, boleh beli hampas kicap.

      Delete
  20. Assalamuaalaikum... saya nak tnya skit dngan encik... saya nim pelajar tingkatan 3 MRSM ..apabila result keluar family saya beri 6 ekor kambing untk diternak sebagai hadiah 8A.. meamandangkan saya masih dlam keaadaan seorang pelajar dn hidup di asrama.. saya nak tanyalah.. bntuk apa yang biasa dibuat oleh usahawan penternak dlm memberi gaji kpada pekerja..saya bru nk plajar etep cara nak uruskan nim...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam. Adik Aleef, sms abg, 0194513061. whatsapp pun bleh.

      hadiah yg bgs tu... sgt2 bgs. x payah cari pekerja, rugi dik. sikit sangat. kalo ada jantan, jual jantan tu, beli betina, jadikan semua betina. lepas tu pawahkan pada orang yg ada bela kambing. anak kongsi dua dik. bila balik dari asrama, adik boleh p tengok kambing tu. tak payah susah nak buat kandang. Abg ckp berdasarkan pengalaman abg sendiri. Baik pawahkan je. Demi kebaikan kambing tu, dan adik aleef sendiri.

      Delete
    2. Saya ada tanah seluas 2 ekar.berapa ekor kambing yg boleh di ternak.dan berapa padang ragut yg boleh di buat??

      Delete
    3. tanah 2 ekar. suku ekar boleh peruntukan untuk buat kandang. selebihnya boleh tanam pelbagai jenis rumput, pokok2 renek untuk dijadikan padang ragut. padang ragut ni lebih bagus dibuat beberapa petak ragut. tak boleh ragut semua. kalo ada lagi 1.75 ekar. bahagi 1 petak suku ekar. suku ekar boleh tampung 10-20 ekor. tanpa makanan tambahan. kalo ada makanan tambahan. contoh silaj batang jagung. boleh tambah jumlah ternakan. jadikan padang ragut sebagai exercise dan minum petang (macam kita minum teh o dengan kueh petang2). bagi makan silaj dulu. petang lepas kejap. apa pun kena agih petak/padok. 4/5 hari tukar padok lain. padok yang sebelumnya dimesin rumputnya. supaya rumput2 dapat recover dengan baik.

      Delete
  21. Saya ada tanah seluas 2 ekar..berapa ekor kmbing yg boleh di ternak.dan berapa padang ragut yg boleh di buat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanah seluas 2 ekar. lebih kurang 1.5 ekar boleh tanam napier untuk 100 ekor kambing. suku ekar dah boleh muat 100ekor kambing.

      Delete
  22. Salam, berapa harga seekor kambing sekarang? berminat untuk pawahkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam

      untuk pawah orang selalu pawahkan kambing betina. kambing betina kampung harga dalam 350 ke 400 seekor, ikut saiz, ikut tempat. baka besar sikit, dalam 500 600.

      SMS/whatsapp/wechat 0194513061

      Delete
  23. Salam..sy berminat nak buat penternakan kambing..tapi zero knowledge..
    Apa 1st step dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam.

      1st step - kena cari ilmu kambing la. sama ada melalui bacaan buku2, internet, atau bertanya kepada otai. cari info2 basic, peringkat2 umur dia, dari kecik sampai besar, nak kena buat. Anak kecik kena nyusu, anak cerai susu kena pisah. Bila umur mengawan, macam mana dia mengawan. Bunting berapa bulan. bila lagi boleh mengawan. apa makanan kambing. apa penyakit kambing.

      SMS/whatsapp/wechat 0194513061

      Delete
  24. Salam, terima kasih atas perkongsian.
    Bagaimana dengan pasaran kambing ni?maksud saya macam mane caranya untuk kita cari pasaran untuk kita jual kambing tu. Ada ke saluran2 yang boleh membantu? Berminat untuk buat ternakan ni..tengah menimba ilmu slowly.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. sama2.

      pasaran sekarang ni mmg tengah naik. dulu tak serancak ni, sejak fenomena kambing golek melanda, bersepah orang dok buat. memang ada potensi, tapi kena ubah sikit produk. contoh kambing muda golek.

      pasaran mudah, apa yang penting adalah networking, dan marketing berterusan. sentiasa cari masa melawat kandang-kandang, kerana mungkin rezeki kita ada pada rezeki orang. contoh, kita p melawat kandang A, kandang A ada customer, tapi takda kambing, dia kenal kita, dia cari kita. nampak?

      marketing ni penting, sentiasa buat marketing. banner, flyer, business card. iklan di internet, di surat khabar. sponsor majlis2. buat event, bagi diskaun, bagi hadiah cenderahati yg berkaitan.

      untuk produk penternakan ni biasanya FAMA. tapi tu mungkin renyah sket. hehehe. approach tukang2 jual daging di market. ada kenalan saya di market Kulim, dia boleh jual, sekurang-kurang 1 @ 2 ekor kambing fresh. Hari cuti boleh jejak 6 7 ekor.

      boleh whatsapp saya, sms atau wechat, 019-4513061. Don a.k.a Zainal.

      Delete
  25. Menarik.kalau anak kambing cerai susu nak pisahkan,mksudnya dlm 1 kandang tu,kena buat beberapa partition lg la kan? Tq ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak cerai susu, kalo boleh, tambah 1 partition pun ok dah untuk asingkan anak jantan. anak betina boleh bagi join dengan induk betina lain. tapi kalo didera oleh induk lain, kena sediakan 1 lagi partition. apa pun, jauhkan anak2 jantan dari induk betina atau anak betina, dia umur 5 6 bulan pun dah galak terlebih, kita taknak jadi macam tu kalo nak buat duit.

      kalo syle kampung takda masalah, cuma akan berlaku inbreeding la. sebab tu ada sesetengah kambing kampung tersangat la kecik.

      0194513061

      Delete
  26. Salam,best giler kamu punya info ttg kambeng.buleh buat thesis ttg kambeng agaknya..saya berminat jgk tgk ternak kambing ni..mcm untung jer.2 tahun boleh dpt 6 ekor kira masyuk tu..lepas baca entri kamu lepas ni nak gi cari maklumat lg ttg kambeng.tQ

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. hahaha. thesis tu x brapa rajin nak menulis.

      2 tahun, 6 ekor. jarak 8 bulan. setiap 8 bulan, beranak kembar 2.

      kena cara, memang untung. insya Allah.

      wechat/whatsapp, 0194513061

      Delete
  27. assalamualaikum.
    1)saya ada tanah suku ekar, berapa ekor sesuai untuk ternak kambing
    2)saya bekerja di syarikat swasta, adakah saya perlu menggaji orang atau sendiri jaga kambing?
    3)tanah tu jauh skit dari umah, lebih kurang 25km. ada tak kes orang curi kambing?

    terima kasih atas blog tuan, banyak info yg saya belajar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.

      1) suku ekar. lebih kurang 11000 kaki persegi. boleh banyak ekor tu, kalo 10 kaki persegi per ekor, boleh sumbat 1100 ekor kambing. tapi agak2 la kan. hahaha. boleh la 200 300 ekor kalo intensif, dan puluh2 ke 100 lebih ekor kalo semi intensif. tengok design kandang mcm mna, tapi kalau ikut kiraan matematik, mcm tu la...

      2) boleh gajikan pekerja, seorang dah cukup. atau 2 orang. ikut kemampuan, boleh jaga sendiri, jaga sendiri, lagi jimat. yg penting, dapat turun ke kandang, kurang2 dua kali sehari.

      3) jauh sangat, tapi xda masalah. memang kena upah pekerja la. dan kena letak guard dog. sekarang macam2 kes kecurian.

      sama2. WhatsApp, Wechat, 0194513061

      Delete
  28. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  29. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  30. Banyak info. Syabas kerana tak lokek ilmu. Saya seorang guru yang bercita-cita nak retire awal nak ternak kambing. Habis blog orang saya lawati untuk mendapat ilmu. Tapi yang jadi masalah saya, tak de tanah kerana tanah banyak yang nak dijual je. Kalau beli tanah ok ke? Saya bimbang tak cukup modal untuk cover 1 tahun punya kos ternak. Habis cash flow

    ReplyDelete
    Replies
    1. berkongsi ilmu yang sedikit cikgu.

      tanah sebenarnya tak jadi masalah cikgu kalo tahu caranya. memang sekarang banyak tanah nak dijual, tak kurang tanah yang boleh disewa. cuba cikgu pergi ke Peladang, Jab. Vet, atau mana2 agensi kerajaan yang berkaitan, boleh tanya, ada tak kandang kosong yang boleh diusahakan, atau tanah yang boleh disewa. atau tanya kawan2, orang kampung, kalo ada dusun yang boleh disewa. ladang sawit dan getah pun boleh.

      kos operasi, at least standby untuk cover setahun punya operasi. sementara nak dapat hasil.

      kalo nak beli tanah, beli 1 ekar pun ok dah. tapi kena rajin cari makanan tambahan la.

      whatsapp/wechat, 0194513061.

      Delete
  31. slm tuan...saya ade bela kambing sikit...tp masalhnya rumput tak de.....nak harapkan dedak kos tinggi....ade tak sape2 yang jual benih rumput ruzi....saya nak tanam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. rumput ruzi, cuba call ke JPV. rasanya diorang ada jual benih yang murah.

      Delete
  32. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum
    saya ada tanah 1/2 ekar tapi sebelah tu ada rumah orang, ada cara tak ternak kambing tanpa menganggu life jiran spt bau etc. Tanah tu dah terbiar lama, timbul idea nak ternak kambing yg sebelum ni tak pernah terpikir pun. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam.

      maaf lambat. tanah 1/2 ekar, lepas buat kandang dan tempat bermain. rumput memang kena cut & carry la. cuma boleh tanam sikit2 je.

      untuk elak bau, dipasaran sekarang ada macam2 produk mikroorganisma baik, atau biasa orang panggil EM. boleh sembur bawah kandang & campur dalam makanan minuman. EM ni dapat mengurangkan bau, sehingga tahap yang selesa & mengelak lalat.

      untuk bunyi bising, kena pastikan dia makan on time, kalo lambat memang dia bising. & mungkin ada yg bergaduh, kena asingkan. kalo malam2 bising tu, biasa la.. hari2 malam jumaat... hehehe

      whatsapp 0194513061

      Delete
    2. Assalamualaikum... sy ada tanah dan bercadang untuk bela kambing. tetapi kurang pendedahan dalam aspek penternakan..dimana perlu sy membuat rujukan, kursus penternakan atau mendapat khidmat nasihat.sbg langkah awal memulakan projek sy..

      Delete
    3. cik lara lara. cik boleh terus ke jabatan veterinar berdekatan untuk mendapatkan maklumat lanjut. atau pergi ke kandang kambing berdekatan, sembang2 dengan mereka. kursus boleh apply dengan jab. veterinar, atau dengan mardi atau dengan mj fatonah. rujukan.. ada banyak.. google je.. dalam blog saya ni pun ada. atau boleh whatsapp saya. 0194513061

      Delete
  34. saya cadangkan bro don buat 1 hari kursus kat ladang ternak, jd kita dengar siap praktikal. amacam bro don.. sangat2 menarik utk belajar lebih lanjut dgn bro don.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah... thank you admin. komen tuan amat saya hargai. insya Allah, saya akan adakan nanti.

      Delete
  35. Sy dan bakal suami ske sgt dgn bidang penternakan kambing...tp x tau kt mn nak pi kursus...pastu tanah n kambing pun x ade...kiki...tp sllu bercita2 nk ade ternakan kambing utk diusahakan secara serius sbb mmg btol2 berminat...klu encik ade ape2 info kt mn leh kursus bgtau lah sy ye...0127117570...tuh no hp sy....mekasih

    ReplyDelete
  36. Pandangan dan nasihat yang amat berguna.saya amat berminat dengan ternak kambing tapi family sy tak berapa setuju dengan saya.sy berkhimat dalam agensi kerajaan. Blh bagi pandangan dgn minat sya? Sy mempunyai tanah dan modal kira2 40k.cukup ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. agensi kerajaan. saya dulu pun kerja gov juga. tanah luas mana? 40k cukup. kena cut cost kandang. kandang yg selalu buat kacau modal kita selain modal nak beli kambing. kandang saya, 10x25 kaki, kos rm7000 lebih. boleh muat dalam 20-25 ekor. peruntukan 20-25k untuk buat kandang yang boleh muat 50-60 ekor kambing. beli induk betina, 20-30 ekor je, dalam RM400-700/ekor. pejantan beli seekor, dalam RM500-1000/ekor. lain2 untuk beli peralatan, kontigensi & modal pusingan.

      Delete
  37. salam tuan, saya berminat dengan ternakan kambing dan telah mengusahakan secara kecil-kecilan, dimanakah boleh sya dapat baka ternakan kambing?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam tuan. baka ternakan boleh beli dari kandang berhampiran. kalo tuan dok di lumut, boleh la ke bidor. cari alwigoatfarm. induk dara dalam 500-600. berat 20-25kg. tiptop.

      Delete
  38. Assalamualaikum...umoq saya bru 19 ,mmg mkanan kegemaran la kambing ni,,cadang nk ternak ,,modal pak nk bg,,so,,cmna nk start??klau ada yg sudi nak share wssapp la nuh...0175355763.. syukran jiddan :D

    ReplyDelete
  39. A, kum.nk tya, mana sya bleh daptkn benih napier

    ReplyDelete
  40. Banyok sgguh mklumat don kosi.kawe ado pero 4 ekr bbiri jnis mlin.lps baco blok don,, rso nak prbyakkn trnakn kawe.nk tmbah jnis lain skli.kawe ado tnah 5 ekar, tpi rmput kure, mcmana nak settle tu..?

    ReplyDelete
  41. Banyok sgguh mklumat don kosi.kawe ado pero 4 ekr bbiri jnis mlin.lps baco blok don,, rso nak prbyakkn trnakn kawe.nk tmbah jnis lain skli.kawe ado tnah 5 ekar, tpi rmput kure, mcmana nak settle tu..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam boh. tak banyok la. sikit ja. bebiri malin? kelate meme banyok boh bebiri ni. kawe pun teringin nak borong dari sana. tanah 5 ekar luas tu boh. rumput kure tak jadi masaloh. g jab vet, mintak beli benih rumput boh. beli 2 3 jenis. tabur lepas hujan. bebiri make tak susah. wi gapo pun dia make boh.

      Delete
  42. Trma ksih, kawe akn cba dpatkan bnih tu.

    ReplyDelete
  43. Informasi bermaklumat....moga sama2 meraih kejayaan sebagai usahawan...

    ReplyDelete
  44. Don, kawe g tya dh jbtn vat, ada cma y rm100/kg.

    ReplyDelete
  45. Seronok baca artkel ni... sy pun mmg tgh plan nk buat ternak kambing.. sb nk berhenti kerja dah.. hrp2 boleh berjaya. Minta kwn2 dlm blog bg tunjuk ajar.

    ReplyDelete
  46. Tk saudara Don. Byk ilmu yg diberi.

    ReplyDelete
  47. salam.boleh tak buat kandang dlm kebun sawit.kalau luas dlm 1 ekar agak2 muat berapa ekor kambing

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. kalo berpagar, max boleh bela 40-50 ekor je. tu pun kalo banyak rumput.

      Delete
  48. Assalam tuan don..blog tn don best...x lokek ilmu...semoga tuan lebih berjaya da dmurahkn rezki..sy dh save no tuan nk berguru nnti..hehe...nk ternk kambing tnah ad di gerik...insAllah...

    Ayie -gerik

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. ayie gerik. gerik kt mana? ada whatsapp tak? banyak conversation hilang whatsapp sy ni.

      Delete
  49. salam tn Don. best baca Q&A yg tn kongsikan. tak lokek ilmu, moga Allah berikan barakah pada ternakan tuan!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wassalam. insya Allah. amin. sekarang kena online di cc. lambat la nak balas. hahaha.

      Delete
  50. tahniah tn don.perkongsian ilmu yang hebat ttg kambing,,,tn buat group wassap..jgn lupa add sy 01122202369 ros

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih puan ros. insya Allah nanti sy buat group khusus.

      Delete
    2. salam tuan..leh join grup wasap skali..mazlan 0139047100

      Delete
    3. Salam...tn sy nak join group wasap...0193886552 ida

      Delete
    4. Salam...tn sy nak join group wasap...0193886552 ida

      Delete
    5. salam..bole join group skali??013-6103190

      Delete
  51. As salam tn Don, tn di kuala ketil ya..saya di kg sedim, dah dekat dah tu, bercadang nak beli kambing induk dari tuan..0193240101 boleh masukkan saya klau ada group whatapp

    ReplyDelete
  52. Panduan yang cukup bagus. Kena komited dan berdisiplin kalau nak jadi penternak yang berjaya. Kena rajin baca panduan-panduan. Semoga berjaya semua.

    ReplyDelete
  53. Apakah Anda pernah mencari bantuan keuangan mendesak? Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk membayar tagihan dan utang yang ada? Anda mencari bisnis rumah dan pinjaman pribadi, hubungi kami sekarang dengan info di bawah ini.

    Nama Anda:
    negara:
    Jumlah Pinjaman:
    durasi:
    pekerjaan:
    Tujuan dari pinjaman?
    Nomor Telepon:

    Catatan: Semua tanggapan harus maju Hubungi kami sekarang melalui: anitacharlesqualityloanfirm@gmail.com Terima kasih sudah datang.

    ReplyDelete
  54. Apakah Anda pernah mencari bantuan keuangan mendesak? Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk membayar tagihan dan utang yang ada? Anda mencari bisnis rumah dan pinjaman pribadi, hubungi kami sekarang dengan info di bawah ini.

    Nama Anda:
    negara:
    Jumlah Pinjaman:
    durasi:
    pekerjaan:
    Tujuan dari pinjaman?
    Nomor Telepon:

    Catatan: Semua tanggapan harus maju Hubungi kami sekarang melalui: anitacharlesqualityloanfirm@gmail.com Terima kasih sudah datang.

    ReplyDelete
  55. Terima kasih tuan. Info yg sangat berguna. Buatkan sy berminat nk ceburi bidang penternakan ni..

    ReplyDelete
  56. Bagus...nak buat lh...dlm kebun sawet 5 ekar nk kne pagar keliling kebun kew

    ReplyDelete
  57. Kos buat kandang kmbing brpe hengget...bulyh jenis ape

    ReplyDelete
  58. Kos buat kandang kmbing brpe hengget...bulyh jenis ape

    ReplyDelete
  59. Bagus...nak buat lh...dlm kebun sawet 5 ekar nk kne pagar keliling kebun kew

    ReplyDelete
  60. Bagus...nak buat lh...dlm kebun sawet 5 ekar nk kne pagar keliling kebun kew

    ReplyDelete
  61. Good info...kambing golek sedap

    ReplyDelete
  62. Good info...kambing golek sedap

    ReplyDelete
  63. Assalamualaikum..bleh whtsp saya tak..nk tnya modal perternakn kambing..01127339634

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halo semua,

      Saya seorang pemberi pinjaman pribadi, saya menawarkan pinjaman sebesar 2% ini adalah perusahaan yang sah dengan kehormatan dan perbedaan kami siap membantu Anda dalam masalah keuangan yang Anda kami menawarkan semua jenis pinjaman jadi jika Anda tertarik pada tawaran pinjaman ini silakan hubungi kami di email kami: rllender@hotmail.com

      Juga menyediakan rincian tindak sehingga kita dapat melanjutkan dengan pinjaman segera.

      nama:
      Jumlah yang dibutuhkan:
      durasi:
      negara:
      Tujuan pinjaman:
      Gaji perbulan:
      Nomor telepon:

      Hubungi kami dengan rincian di atas pada email kami: rllender@hotmail.com

      Salam untuk semua.

      Delete
  64. As salam,
    Saya baru bersara dan berminat untuk membuat usaha ternakan kambing. Boleh terangkan apa keperluan yang patut ada
    - Tanah berapa luas
    - Keperluan modal awal
    - Berapa banyak kambing sebagai permulaan
    - Pasaran produk
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  65. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  66. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  67. Anda akan BERSARA dalam tempoh 2 - 5 TAHUN lagi ?
    .
    - Ingin memulakan TERNAKAN KAMBING sebelum tiba PERSARAAN anda ?
    .
    - Ingin ketahui KELEBIHAN menternak kambing ?
    .
    - Ingin ketahui saluran penjualan kambing ?
    .
    -Sila email kpd sy

    azwanora@gmail.com utk info panduan ternakan kambing anda.

    ReplyDelete
  68. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  69. Hello, Permohonan Pinjaman
    Adakah anda berminat untuk mendapatkan pinjaman @ 2%? Jika ya,? email kami sekarang untuk maklumat lanjut mengenai pinjaman yang anda perlukan sebagai pinjaman. Sekarang sila hubungi kami di: gloryloanfirm@gmail.com bersama-sama dengan maklumat di bawah.
    Tawaran kami sebanyak $ 3,000.00 kepada $ 20,000.000.00 juga memohon maklumat lanjut
    {Lengkapkan borang di bawah pinjaman}
    Nama anda: ===========
    NEGARA: ===========
    NEGERI ===========
    ALAMAT: ===========
    GENRE: ===========
    Jumlah yang diperlukan: ===========
    TEMPOH: ===========
    NOMBOR TELEFON: =========== =============
    Nama Puan Glory
    Hubungi kami di email ini: gloryloanfirm @ gmail.comloanfirm @ mail.com Salam

    Akaun yang lebih baik bagi syarikat-syarikat yang sah.

    Balas

    ReplyDelete
  70. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  71. salam....maaf ye...kos permulaan untuk penternak kambing anggaran berapa??

    ReplyDelete
  72. salam....maaf ye...kos permulaan untuk penternak kambing anggaran berapa??

    ReplyDelete
  73. salam....maaf ye...kos permulaan untuh penternak kamving anggaran berapa??

    ReplyDelete
  74. Apakah Anda pikir untuk mendapatkan bantuan finansial, Apakah Anda serius yang memerlukan pinjaman langsung, di sana Anda berpikir untuk memulai Anda sendiri komersial, Anda berada di utang, ini adalah kesempatan Anda untuk Mencapai keinginan Anda Karena Kami menyediakan pinjaman pribadi, pinjaman komersial dan korporasi pinjaman, dan segala macam faedah pinjaman pada tingkat sebanyak 2%, kami menjamin semua pelanggan kami mengurus komersial transparan.
    Untuk informasi lebih lanjut, silahkan hubungi kami sekarang melalui e-mail: Theresaloancompany@gmail.com

    Isyarat peminjam:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Jenis Kelamin: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Periode pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor telepon Bimbit: ________

    Theresaloancompany@gmail.com
    Ibu Theresa

    ReplyDelete
  75. Bagusnya.. semoga kamu dimurahkan rezeki serta dilimpahi rahmat oleh Allah Swt.... ilmu yg baik.. sy suka membacanya.. terima kasih..

    ReplyDelete
  76. Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, dengan PINJAMAN MART masalah anda lebih, jadi hubungi kami hari ini E-mel:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  77. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  78. Hello, ini adalah sebuah firma pinjaman peribadi yang meminjamkan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kami kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, untuk melabur dalam perniagaan pada tahap 2.5%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, dengan PINJAMAN MART masalah anda lebih, jadi hubungi kami hari ini E-mel:
    (loanmartcommunityservice@gmail.com)
    Maklumat peminjam: Nama penuh: _______________ Negeri: __________________ seks: ______________________ Umur: ______________________ Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______ Tempoh Pinjaman: ____________ Tujuan pinjaman: _____________ Nombor telefon: ________
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  79. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  80. I am a private loan lender which have all take to be a genuine lender i give out the best loan to my client at a very convenient rate.The interest rate of this loan is 3%.i give out loan to public and private individuals.the maximum amount i give out in this loan is $1,000,000.00 USD why the minimum amount i give out is 5000.for more information contact us Email osmanloanserves@gmail.com

    Your Full Details:
    Full Name :………
    Country :………….
    state:………….
    Sex :………….
    Address............
    Tel :………….
    Occupation :……..
    Amount Required :…………
    Purpose of the Loan :……..
    Loan Duration :…………
    Phone Number :………
    Contact Email osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  81. I am a private loan lender which have all take to be a genuine lender i give out the best loan to my client at a very convenient rate.The interest rate of this loan is 3%.i give out loan to public and private individuals.the maximum amount i give out in this loan is $1,000,000.00 USD why the minimum amount i give out is 5000.for more information contact us Email osmanloanserves@gmail.com

    Your Full Details:
    Full Name :………
    Country :………….
    state:………….
    Sex :………….
    Address............
    Tel :………….
    Occupation :……..
    Amount Required :…………
    Purpose of the Loan :……..
    Loan Duration :…………
    Phone Number :………
    Contact Email osmanloanserves@gmail.com

    ReplyDelete
  82. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  83. Adakah anda memerlukan pinjaman? Anda mahu menjadi kewangan yang stabil? Atau anda ingin mengembangkan perniagaan anda? Kami menawarkan pinjaman perusahaan, pinjaman kereta, pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi dan pinjaman Krismas? kami memberi pinjaman pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2% keselesaan berpanjangan, yang boleh dirunding. Tawaran ini adalah terbuka kepada semua, sila hubungi kami melalui e-mel kami di talian (gerardsanchezloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  84. OFERTA DE CRÉDITO APLIQUE AHORA
    Hola a todos,
    Soy la señora JENNIFER LISA De Ohio EE.UU., rápidamente Quiero utilizar este medio para esquilar un testimonio de cómo Dios me dirige a un prestamista de préstamo de fiar y real que ha transformado mi vida de la hierba a la gracia, de ser pobres con una mujer rica que ahora puede presumir de una vida saludable y rico sin estrés o dificultades financieras. Después de tantos meses de tratar de obtener un préstamo en el Internet y fue estafado la suma de $ 5200 me convertí en tan desesperada en conseguir un préstamo de un prestamista de préstamo de fiar en línea que no se sumará a mis dolores, entonces me decidí a ponerse en contacto con un amigo mío que recientemente obtuvo un préstamo en línea, discutimos sobre el tema y que nuestra conclusión de que ella me habló de un hombre llamado Sr. Franklin Scott, que es el director general de Franklin de Scott Loan Company Email: Franklinloans37@gmail.com Así que solicitó una suma de préstamo de ($ 3,000,000.00 USD) con baja tasa de interés del 2%, por lo que el préstamo fue aprobado fácilmente sin estrés y todos los preparativos, donde hicieron sobre la transferencia del préstamo y en menos de dos (2) días del préstamo se deposita en mi cuenta bancaria, así que quiero aconsejar cualquiera en necesidad de un préstamo para comunicarse rápidamente con él a través del correo electrónico: Franklinloans37@gmail.com no sabe estoy haciendo esto yo rezo para que Dios lo bendiga por lo bueno que ha hecho en mi life.Thank Dios me puede sonreír de nuevo te recomiendo esta empresa a todos aquellos que han sido engañados y los que fueron engañados, que son fiables y de confianza. En caso de que usted necesita saber más, e-mail a la compañía en Franklinloans37@gmail.com enviarlas por correo electrónico hoy en día y usted será feliz de haberlo hecho.

    Mrs.JENNIFER LISA
    Dios bendiga.

    leer más sobre mí aquí .... jenniferbellacook.blogspot.com

    ReplyDelete
  85. URGENT LOAN OFFER APPLY NOW.
    Hello,
    My name is Mrs Vicky, i am from Carlifornia USA, married, i have
    been searching for a genuine loan company for the past 5 months and
    all i got was bunch of scams who made me to trust them and at the end
    of the day, they took my money without giving anything in return, all
    my hope was lost, i got confused and frustrated,i find it very
    difficult to feed my family, i never wanted to have anything to do
    with loan companies on the internet, so i went to borrow some money from a
    friend, i told her all that happened and she said she can help me, that
    she knows a loan company that can help me with any amount of loan
    needed by me with a very low interest rate of 2%, that she just got a
    loan from them, she directed me on how to apply for the loan, i did
    just as she told me, i applied with them on Email:(williamsloans14@gmail.com), i never believed but i tried and to my
    greatest surprise i got the loan within 24 hours, i could not believe,
    i am happy and rich again and i am thanking God that such loan
    companies like this still exist upon this scams all over the places,
    please i advise everyone out there who are in need of loan to go for
    (williamsloans14@gmail.com) they will never fail you,and
    your life shall change as mine did.




    URGENT PINJAMAN TAWARAN MEMOHON SEKARANG.
    Hello,
    Nama saya Puan Vicky, i am dari Carlifornia Amerika Syarikat, berkahwin, saya mempunyai
    telah mencari syarikat pinjaman yang tulen untuk 5 bulan yang lalu dan
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya untuk mempercayai mereka dan pada akhirnya
    hari, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa sebagai balasan, semua
    harapan saya telah hilang, i mendapat keliru dan kecewa, saya merasa sangat
    sukar untuk memberi makan kepada keluarga saya, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan
    dengan syarikat-syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang daripada
    rakan, saya memberitahunya apa yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, yang
    dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan mana-mana jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%, bahawa dia hanya mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya tentang bagaimana untuk memohon pinjaman, i did
    hanya kerana dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka pada E-mel: (williamsloans14@gmail.com), saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan saya
    kejutan besar i mendapat pinjaman dalam tempoh 24 jam, saya tidak dapat percaya,
    i gembira dan kaya lagi dan saya sedang mengucapkan terima kasih kepada Tuhan bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud di atas penipuan ini di seluruh tempat,
    sila i menasihati semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk pergi untuk
    (williamsloans14@gmail.com) mereka tidak akan mengalami kerugian anda, dan
    hidup anda akan berubah apabila saya lakukan.

    ReplyDelete
  86. Adakah anda memerlukan pinjaman? Anda mahu menjadi kewangan yang stabil? Atau anda ingin mengembangkan perniagaan anda? Kami menawarkan pinjaman perusahaan, pinjaman kereta, pinjaman perniagaan, pinjaman peribadi dan pinjaman Krismas? kami memberi pinjaman pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2% keselesaan berpanjangan, yang boleh dirunding. Tawaran ini adalah terbuka kepada semua, sila hubungi kami melalui e-mel kami di talian (gerardsanchezloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  87. Halo semua, Apakah Anda mencari pinjaman, atau di mana Anda menolak pinjaman, jangan ragu untuk menghubungi saya sekarang email kami ed081555.loanfirm@gmail.com dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan menerima pinjaman Anda dikirimkan kepada Anda withing 24 jam setelah Anda pinjaman telah proses dan disetujui oleh Kepala departemen perusahaan ini baik-baik saja, Jadi yang harus Anda lakukan sekarang adalah kembali ke saya secepat mungkin dan memulai proses pinjaman Anda jika Anda membutuhkan pinjaman hari ini. In God We Percayalah.

    ReplyDelete
  88. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah

    ReplyDelete
  89. Apakah Anda membutuhkan pinjaman? Anda ingin menjadi stabil secara finansial? Atau Anda ingin mengembangkan bisnis Anda? Kami menawarkan pinjaman perusahaan, kredit mobil, pinjaman bisnis, pinjaman pribadi dan pinjaman Natal? kami memberikan pinjaman pada tingkat bunga yang sangat rendah dari kenyamanan abadi 2%, yang dinegosiasikan. Penawaran ini terbuka untuk semua, silakan hubungi kami melalui email kami di (gerardsanchezloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  90. Hello, ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Encik eduardo santos, pemberi pinjaman pinjaman peribadi telah membuka peluang kewangan untuk semua yang memerlukan bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% untuk individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat-syarat yang jelas dan mudah difahami. Hubungi kami hari ini melalui e-mel kepada: (eduardosantosloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  91. Kami menjalankan yang sah, di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera untuk kerajaan dan sektor swasta pekerja. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

    Perlukan wang segera?
    * Pemindahan itu sangat cepat dan berpuasa akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Kami menawarkan sambutan awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari

    Hubungi syarikat kredit yang diberi kuasa dan berlesen dibenarkan.
    Bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan permohonan yang lebih bentuk menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: thecommunityloancmp@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  92. Kami menjalankan yang sah, di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera untuk kerajaan dan sektor swasta pekerja. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.

    Perlukan wang segera?
    * Pemindahan itu sangat cepat dan berpuasa akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Syarat-syarat pinjaman adalah bayaran fleksibel dan bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Kami menawarkan sambutan awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari

    Hubungi syarikat kredit yang diberi kuasa dan berlesen dibenarkan.
    Bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan permohonan yang lebih bentuk menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: thecommunityloancmp@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  93. Fatma Nama saya, tinggal di malaysia, saya adalah seorang Muslim yang taat saya mahu menggunakan
    Media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati dengan penipu kerana bulan everywhere.Few lalu, saya adalah dari segi kewangan ke bawah, dan kerana keperluan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa syarikat yang dipanggil pinjaman dalam talian. Saya tidak berputus asa sehingga seorang kawan saya merujuk saya kepada pemberi pinjaman sangat handal dipanggil Puan theresa yang memberi pinjaman pinjaman tidak bercagar sebanyak $ 100,000 dalam masa 24 jam tanpa tekanan, pada mulanya ia adalah seperti mimpi bagi saya sehingga saya melihat ansuran pertama saya amaran 2 jam selepas saya digunakan. Saya menggalakkan rakan-rakan indonesia yang memerlukan pinjaman untuk memudahkan hubungi Cik Theresa melalui: theresaloancompany@gmail.com
    Berhati-hati! Anda juga boleh menghubungi saya untuk maklumat lanjut melalui: feyzilfatma@gmail.com

    ReplyDelete
  94. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!
    Nama saya adalah Purti Hamzah, tinggal di Indonesia, saya seorang Muslim yang taat Saya ingin menggunakan
    media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati tentang penipu karena mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya finansial turun, dan karena kebutuhan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa perusahaan pinjaman yang disebut online. Saya kehilangan harapan tidak sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Chloe Morris yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 57.000 dalam 24 jam tanpa tekanan, pada awalnya itu seperti mimpi bagi saya sampai saya melihat peringatan dari angsuran pertama saya 2 jam setelah saya diterapkan. Saya mendorong sesama Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk menyenangkan menghubungi Ibu Chloe melalui:
    chloemorrisloanfirm@gmail.com
    Hati-hati! Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui: purtihamzah@gmail.com

    ReplyDelete
  95. Terpujilah Allah, perusahaan pinjaman Cahya adalah salah satu independen terkemuka di seluruh dunia. Kami mapan dan selama bertahun-tahun kami telah mengembangkan pemahaman yang baik tentang kebutuhan dan kebutuhan individu. Kami berkomitmen untuk memperlakukan pelanggan kami cukup dan menawarkan layanan yang profesional, ramah dan membantu. Prosedur kami dirancang untuk cocok Anda, untuk memastikan bahwa kami menawarkan produk yang sesuai dengan kondisi Anda, formalitas dikurangi seminimal mungkin, dan bersama-sama dengan pendekatan yang fleksibel untuk setiap program, pastikan Anda menyelesaikan permintaan pinjaman Anda. Kami telah membantu mengubah pelanggan dan memperbaiki kehidupan mereka selama lebih dari 47 tahun dan kami benar-benar independen, kita berada dalam posisi yang unik untuk menawarkan berbagai pinjaman untuk semua jenis bisnis dan individu. Tujuan kami adalah untuk memenuhi kebutuhan keuangan Anda dan kepuasan Anda sangat penting bagi kami. Itulah sebabnya kita harus memberikan pinjaman dengan suku bunga 2%, Jadi kembali kepada kami hari ini jika Anda tertarik dengan layanan kami Email: cahya.creditfirm@gmail.com .... kebahagiaan Anda adalah sukacita kita.

    ReplyDelete
  96. Halo, aku Mrs. Theresa, perusahaan pinjaman pinjaman pribadi. Kami adalah ahli dalam memberikan pinjaman kepada akhir tahun, pinjaman Natal, pinjaman baru bagi Anda untuk membayar kembali pinjaman koperasi bahwa Anda berada di sekarang, kami meminjamkan seumur hidup kesempatan bagi Anda untuk membayar tagihan Anda dan pinjaman pribadi dan memiliki bisnismu. kredit yang diberikan kepada individu dan perusahaan pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail:
    (Theresaloancompany@gmail.com). Datang dan mengalami perbedaan peminjam layanan kami: Informasi
    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Jenis kelamin: ______________________
    Usia: ______________________
    Jumlah Pinjaman Diperlukan: _______
    Periode pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor telepon Bimbit: ________
    Theresaloancompany@gmail.com
    Ibu Theresa

    ReplyDelete
  97. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  98. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  99. Banyak dari mereka yang mengatakan pemberi pinjaman semua palsu, saya adalah korban dari scammers internet selama 8 bulan. kemudian saya tought bahwa hidup saya telah berakhir. jadi saya mengunjungi situs dari pengumuman pinjaman satu hari, dan saya datang di sebuah Nyonya besar, CAHYA KIRANA, iklan kredit dan saya mengambil iman dan mengajukan permohonan pinjaman dari Rp300,000,000,000.00 setelah mengisi formulir dan semua proses itu berhasil dilakukan , saya meminta untuk membayar biaya biaya transfer dan saya juga mengambil iman dan membayar biaya, sayangku terkejut terbesar saya. dia memberi saya pinjaman Rp300,000,000,000.00 dengan tingkat bunga yang sangat rendah dari 2% dan juga tanpa agunan yang, selama hidup saya dan pinjaman saya sudah siap, dalam waktu 72 jam saya punya uang di rekening saya tanpa masalah. Alasan mengapa saya membuat kesaksian ini untuk hari ini dia, karena dia telah mengubah semua kesedihan saya untuk sukacita dan tawa. wanita sebagai bagi saya, dia adalah Allah yang dikirim untuk membantu saya. dia menemukan lebih lanjut, hubungi dia hari ini Saudara yang kukasihi dan Anda akan puas dengan kehidupan lagi dan semua hidup saya saya akan sangat greatfull padanya. Hubungi Ibu Cahya pada dirinya Email dan mendapatkan pinjaman hari ini .. cahya.creditfirm@gmail.com ,,,, Anda juga dapat menghubungi saya di bataribima2011@gmail.com untuk lebih jelasnya! Saya hanya membayar biaya pajak dan biaya transfer dan tidak lebih tidak ada perubahan lain dan saya mendapat pinjaman saya dikirim langsung ke rekening bank saya, merasa bebas saudara-saudara saya, dia ada di sini untuk membantu kita semua baik-baik saja

    ReplyDelete
  100. Pelanggan yang dikasihi,

    Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membiayai perniagaan anda atau apa-apa maksud? kami disahkan dan sah dan antarabangsa pemberi pinjaman pinjaman berlesen Kami menawarkan pinjaman kepada syarikat-syarikat perniagaan, syarikat dan individu pada kadar faedah yang berpatutan sebanyak 2%, Ia mungkin pinjaman jangka pendek atau panjang atau jika anda mempunyai kredit yang miskin, Kami akan memproses anda pinjaman sebaik sahaja kami menerima permohonan anda. kami adalah institusi kewangan bebas. Kami telah membina reputasi yang sangat baik selama ini dalam menyediakan pelbagai jenis pinjaman kepada beribu-ribu pelanggan kami. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman jaminan apa-apa amaun kepada rakyat dan rakyat bukan kami menawarkan pinjaman peribadi yang mudah dan pinjaman / perniagaan komersial. Untuk maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk menghubungi kami melalui e-mel syarikat kami: (capitalloanfinancier@gmail.com) Saya berharap dalam melakukan perniagaan dengan anda.

    Dr Ahmed Ibrahim
    Director
    CAPITAL LOAN FINANCIER

    ReplyDelete
  101. Banyak dari mereka yang mengatakan pemberi pinjaman semua palsu, saya adalah korban dari scammers internet selama 8 bulan. kemudian saya tought bahwa hidup saya telah berakhir. jadi saya mengunjungi situs dari pengumuman pinjaman satu hari, dan saya datang di sebuah Nyonya besar, CAHYA KIRANA, iklan kredit dan saya mengambil iman dan mengajukan permohonan pinjaman dari Rp300,000,000,000.00 setelah mengisi formulir dan semua proses itu berhasil dilakukan , saya meminta untuk membayar biaya biaya transfer dan saya juga mengambil iman dan membayar biaya, sayangku terkejut terbesar saya. dia memberi saya pinjaman Rp300,000,000,000.00 dengan tingkat bunga yang sangat rendah dari 2% dan juga tanpa agunan yang, selama hidup saya dan pinjaman saya sudah siap, dalam waktu 72 jam saya punya uang di rekening saya tanpa masalah. Alasan mengapa saya membuat kesaksian ini untuk hari ini dia, karena dia telah mengubah semua kesedihan saya untuk sukacita dan tawa. wanita sebagai bagi saya, dia adalah Allah yang dikirim untuk membantu saya. dia menemukan lebih lanjut, hubungi dia hari ini Saudara yang kukasihi dan Anda akan puas dengan kehidupan lagi dan semua hidup saya saya akan sangat greatfull padanya. Hubungi Ibu Cahya pada dirinya Email dan mendapatkan pinjaman hari ini .. cahya.creditfirm@gmail.com ,,,, Anda juga dapat menghubungi saya di bataribima2011@gmail.com untuk lebih jelasnya! Saya hanya membayar biaya pajak dan biaya transfer dan tidak lebih tidak ada perubahan lain dan saya mendapat pinjaman saya dikirim langsung ke rekening bank saya, merasa bebas saudara-saudara saya, dia ada di sini untuk membantu kita semua baik-baik saja

    ReplyDelete
  102. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah menolak pinjaman oleh bank atau institusi kewangan untuk apa-apa sebab. Kami adalah pemberi pinjaman swasta, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam kadar faedah yang rendah dan berpatutan kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (kendrickfinance@outlook.com) dan mendapat pinjaman anda hari ini
    Hubungi E-mel: kendrickfinance@outlook.com

    ReplyDelete
  103. Halo semua, Nama saya Bu Haliim Dewi, saya dari Indonesia, lahir dan dibesarkan, di sini untuk bersaksi tentang bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Bapa Enyasa Desmond Badan Pinjaman dan juga untuk membiarkan Anda tahu bahwa saya adalah seorang victime dari penipu internet selama bertahun-tahun dan saya telah menjalani hidup saya dengan kasih karunia Allah, jadi sayang saya akan addvise Anda hari ini sangat berhati-hati dan juga membiarkan Anda tahu bahwa Bapa Desmond Badan Kredit yang benar dan selalu terus kata-katanya, saya akan sarankan Anda menghubungi dia di ed081555.loanfirm@gmail.com emailnya sekarang dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda tidak akan pernah menyesal pernah knoing dia. Saya mendapat pinjaman dikirim langsung ke rekening bank saya 4 jam setelah biaya saya menagih pembayaran telah dibuat dan diverifikasi oleh mereka, tidak ada waktu itu sampah dan tidak kurang dari 28 jam sebelum pinjaman saya disetujui dan menandatangani dan saya mendapat pinjaman dari Rp700,000,000.00 dari Bapa Enyasa Desmond Badan Kredit hanya 2% dan hari ini Kehidupan keluarga saya dan saya aman dan kita sekarang hidup bahagia bersama. Anda juga dapat menghubungi saya di mail saya untuk info lebih lanjut di haliimdewi@gmail.com

    ReplyDelete
  104. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  105. Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan anda mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan / institusi kewangan yang lain, Kami menawarkan semua jenis pinjaman pada kadar faedah 3%. Jika anda berminat sila hubungi kami hari ini untuk penyelesaian yang tepat dengan keperluan kewangan anda. Hubungi kami sekarang di cash.solutions@cash4u.com

    ReplyDelete
  106. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: cashfirmarena@gmail.com

    SIR EVA DEMETER
    Ketua Pengarah
    CASHFIRM

    ReplyDelete
  107. Cahya Kirana Pinjaman terhad adalah salah satu daripada syarikat-syarikat pinjaman bebas terkemuka di seluruh dunia. Kami telah teguh dan telah membangunkan pemahaman yang baik tentang keperluan anda dan keperluan individu selama ini. Kami komited untuk merawat pelanggan-pelanggan kami dengan adil dan menyediakan perkhidmatan yang profesional, ramah dan membantu. Prosedur kami direka untuk patut anda, untuk memastikan bahawa kita melengkapkan produk yang sesuai dengan keadaan anda, formaliti minimum, dan bersama-sama dengan pendekatan yang fleksibel untuk setiap program, memastikan permohonan pinjaman anda. Kami membantu pelanggan berubah dan memperbaiki kehidupan mereka lebih daripada 47 tahun dan kami benar-benar bebas, kita berada dalam kedudukan yang unik untuk menawarkan pelbagai pinjaman untuk semua jenis perniagaan dan individu. Matlamat kami adalah untuk memenuhi keperluan kewangan anda dan kepuasan anda adalah amat penting kepada kami. Sebab itu kita mesti memberi pinjaman pada kadar faedah 2%, kembali kepada kami hari ini jika anda berminat dalam perkhidmatan kami.
    E-mel: cahya.creditfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  108. Kepada Tuhan bagi segala kemuliaan,
    Selepas ditipu banyak kali dengan bintang-bintang penipuan internet, satu hari i mencari bukti dalam internet yang dibuat oleh salah Puan Kasih Bambang, dan saya menghubungi beliau pada hari yang sama, maka dia menjawab balik kepada saya bahawa dia tidak adalah salah satu yang memberikan pinjaman bahawa saya perlu menghubungi Ibu Cahya di e-mel beliau, jadi saya melakukan seperti katanya dan selepas itu Ibu Cahya menghantar saya bentuk yang i isi dan kemudian menghantar kembali kepada beliau, selepas semua proses itu, dia kemudian meminta saya untuk menghantar dia salinan imbasan kad pengenalan saya, saya melakukan seperti yang dia diarahkan untuk saya, maka saya adalah meminta untuk membayar yuran pendaftaran sebelum saya boleh mendapatkan pinjaman dari firma beliau jadi saya menjadi takut bahawa dia adalah penipu yang lain, maka i cepat hubungi Puan . Kasih Bambang dan dia memberitahu saya tidak takut bahawa saya hanya perlu ikut arahan memberikan kepada saya oleh Ibu Cahya bahawa dia adalah seorang ibu yang sebenar dan saya akan Loan saya jika saya percayakan dia, sayang saya saya mengambil iman dan membayar Bayaran saya terkejut besar, i mendapat pinjaman saya dihantar ke dalam akaun bank saya 4 jam selepas i dibayar Bayaran Cukai saya dan Bayaran pengangkutan dari saya dan tidak lebih. Kaumku am sini untuk menasihati anda semua supaya menghubungi Ibu Cahya sekarang dan saya memberi jaminan kepada anda bahawa anda akan gembira untuk mengetahui dia memang Ibu benar kepada anak-anaknya itu, jadi jika anda menghadapi tekanan kewangan ini saya akan cadangkan anda menghubungi Ibu Cahya hari ini E-mel beliau dan mendapatkan pinjaman hari ini .. cahya.credidfirm@gmail.com anda juga boleh menghubungi saya di bataribima2011@gmail.com untuk maklumat lanjut.

    ReplyDelete
  109. Hello,
    Adakah anda memerlukan pinjaman dengan segera untuk menyelesaikan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal bagi meningkatkan perniagaan anda?
    anda telah ditolak oleh
    Bank-Bank dan lain-lain agensi kewangan?
    Adakah anda memerlukan jaminan Bank?
    Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji?
    Cari lagi kerana kami di sini agar semua masalah kewangan anda dengan perkara yang sebelum ini. Kita pinjaman dana keluar kepada individu
    memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit bad atau memerlukan wang
    untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan medium untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami menyebabkan boleh dipercayai dan bantuan waris ini dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel: zenithloanlimited@gmail.com

    ReplyDelete
  110. Halo, aku Mrs. Sandra Ovia, pemberi pinjaman uang pribadi, apakah Anda dalam utang? Anda perlu dorongan keuangan? pinjaman untuk mendirikan sebuah bisnis baru, untuk bertemu dengan tagihan Anda, memperluas bisnis Anda di tahun ini dan juga untuk renovasi rumah Anda. Aku memberikan pinjaman kepada perusahaan lokal, internasional dan juga pada tingkat bunga yang sangat rendah dari 2%. Anda dapat menghubungi kami melalui Email: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk perusahaan pinjaman kami dan kami akan memberikan yang terbaik dari layanan kami.

    ReplyDelete
  111. Saya Ibu Hannah Boss, Sebuah pemberi pinjaman uang, saya meminjamkan uang kepada perusahaan individu atau yang ingin membangun bisnis yang menguntungkan, yang menjadi utang jangka panjang dan ingin membayar. Kami memberikan segala jenis pinjaman Anda dapat pernah berpikir, kami adalah ke kedua pinjaman pribadi dan Pemerintah, dengan tingkat suku bunga kredit yang terjangkau sangat. Hubungi kami sekarang dengan alamat email panas kami: (hannahbossloanfirm@gmail.com) kebahagiaan Anda adalah perhatian kami.

    ReplyDelete
  112. Hello,
    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam mana-mana keadaan

    huru-hara kewangan atau yang anda perlukan wang untuk memulakan perniagaan anda

    sendiri? Anda memerlukan kredit untuk membayar hutang? Jika anda mempunyai skor

    kredit yang rendah dan bank / institusi kewangan tempatan yang lain mengalami

    kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada? Pinjaman Peribadi, Pengembangan

    Perniagaan, Keusahawanan dan Latihan, penyatuan hutang, pinjaman wang keras. Nah,

    anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab. Kami menyediakan

    pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, sila hubungi kami dengan

    sahabat tetap kredit melalui e-mel ini (gonzalezandresloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  113. Hello,
    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam mana-mana keadaan

    huru-hara kewangan atau yang anda perlukan wang untuk memulakan perniagaan anda

    sendiri? Anda memerlukan kredit untuk membayar hutang? Jika anda mempunyai skor

    kredit yang rendah dan bank / institusi kewangan tempatan yang lain mengalami

    kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada? Pinjaman Peribadi, Pengembangan

    Perniagaan, Keusahawanan dan Latihan, penyatuan hutang, pinjaman wang keras. Nah,

    anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab. Kami menyediakan

    pinjaman dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, sila hubungi kami dengan

    sahabat tetap kredit melalui e-mel ini (gonzalezandresloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  114. KABAR BAIK !!! KABAR BAIK !!! KABAR BAIK!!!
    Nama saya adalah Putri Hamzah, tinggal di Indonesia, saya seorang Muslim yang taat Saya ingin menggunakan
    media ini untuk mengingatkan semua orang mencari pinjaman untuk berhati-hati tentang penipu karena mereka di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya finansial turun, dan karena kebutuhan saya, putus asa dan kemiskinan, saya telah scammed oleh beberapa perusahaan pinjaman yang disebut online. Saya kehilangan harapan tidak sampai seorang teman saya merujuk saya ke pemberi pinjaman sangat handal disebut Ibu Chloe Morris yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan dari $ 57.000 dalam 24 jam tanpa tekanan, pada awalnya itu seperti mimpi bagi saya sampai saya melihat peringatan dari angsuran pertama saya 2 jam setelah saya diterapkan. Saya mendorong sesama Indonesia yang membutuhkan pinjaman untuk menyenangkan menghubungi Ibu Chloe melalui:
    chloemorrisloanfirm@gmail.com
    Hati-hati! Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui: putrihamzah@gmail.com

    ReplyDelete
  115. Adakah Anda Perlu pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
      dalam akaun bank anda
    * Pembayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    E-mel melengkapkan borang yang: homeofequity@gmail.com
    PERMOHONAN PINJAMAN
    ================================
    Nama: ...................
    Nama Kedua: ..................
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ...................
    Umur: ..........................
    Seks: ....................
    Nombor Telefon: ..............
    Status: .................
    Pekerjaan: ...............
    kedudukan: .................
    pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ............
    Anda Memahami Inglés: ..........
    bagaimana anda mengetahui tentang kami ...........
    E-mel: homeofequity@gmail.com
    Yang ikhlas,
    Nicholas Payne
    C.E.O Modal Ekuiti

    ReplyDelete
  116. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Pembayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    daripada anda Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Trust Loan Company
    Email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  117. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  118. Kami ingin memaklumkan orang ramai bahawa JAMINAN KEWANGAN PINJAMAN SYARIKAT kini sedang memberi pinjaman pada kadar yang berpatutan sebanyak 2% setahun. Kami memberi jumlah pinjaman minimum 10,000.00 dan jumlah maksimum sebanyak 100,000,000.00. Jika anda memerlukan kewangan untuk pengembangan perniagaan, tujuan pertanian, pembayaran balik hutang, pinjaman kereta dan pinjaman pendidikan maka kita boleh membantu besar dan bantuan kepada anda. Untuk lebih banyak pertanyaan mengenai program kredit kami kami cadangkan anda menghubungi email rasmi kami di bawah: financialassuranceloans@gmail.com, financialassuranceloans@accountant.com

    ReplyDelete
  119. Assalamualaikum,

    Nak tanya pendapat..saya bekerja kerajaan tetapi berminat nak buat side income merternak kambing..sekarang ni masih tengah belajar sebab zero knowledge pasal penternakan kambing ni..plannya nak mula pertengahan tahun 2017.modal ada lebih kurang RM30K..kandang tuh saya plan nak buat kat atas tanah kebun mak mertua saya..luas dalam 2 ekar..ada aliran anak air sungai berdekatan ngan kebun dan lengkap ngan pondok rehat.saya mungkin nak hire orang indon yang saya kenal untuk jaga kambing2 tuh nanti sebab dia memang tinggal kat kawasan kampung tuh..saya duduk jauh di bandar seremban.jarak dalam 60km untuk ke kebun tuh..jadi sesuai ke bagi saya untuk memulakan penternakan kambing ni dengan halangan/advantage? diatas?

    ReplyDelete
  120. Assalamualaikum,

    Nak tanya pendapat..saya bekerja kerajaan tetapi berminat nak buat side income merternak kambing..sekarang ni masih tengah belajar sebab zero knowledge pasal penternakan kambing ni..plannya nak mula pertengahan tahun 2017.modal ada lebih kurang RM30K..kandang tuh saya plan nak buat kat atas tanah kebun mak mertua saya..luas dalam 2 ekar..ada aliran anak air sungai berdekatan ngan kebun dan lengkap ngan pondok rehat.saya mungkin nak hire orang indon yang saya kenal untuk jaga kambing2 tuh nanti sebab dia memang tinggal kat kawasan kampung tuh..saya duduk jauh di bandar seremban.jarak dalam 60km untuk ke kebun tuh..jadi sesuai ke bagi saya untuk memulakan penternakan kambing ni dengan halangan/advantage? diatas?

    ReplyDelete
  121. * Adakah anda memerlukan pinjaman segera?
    * Pembayaran balik Mothly bermula dalam tempoh 8 bulan selepas anda telah mengumpul pinjaman dalam akaun bank anda.
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan yang awal kurang daripada 24 jam, dan ***.
    *** Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    daripada anda Hubungi kami sekarang
    E-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Trust Loan Company
    Email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete

  122. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak?
    * Sangat cepat dan mendesak transfer ke rekening bank Anda
    * Pembayaran mulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang di Anda
    akun bank
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) durasi
    * Persyaratan pinjaman Fleksibel dan pembayaran bulanan
    *. Berapa lama waktu yang diperlukan untuk mendanai? Setelah pengajuan aplikasi kredit,
    Anda dapat mengharapkan bahwa respon awal kurang dari 24 jam dan
    pendanaan dalam 72-96 jam setelah menerima informasi yang kita butuhkan
    darimu.
    Hubungi pejabat perusahaan pinjaman yang sah dan berlisensi
    bahwa bantuan keuangan kepada negara-negara lain.
    Untuk informasi lebih lanjut dan formulir aplikasi pinjaman melalui kontak sekarang
    email: saraelahi239@gmail.com
    Nama skype: unitedloan.org

    ReplyDelete
  123. Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Tracy, tracymorganloanfirm@gmail.com
    Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: tracymorganloanfirm@gmail.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: widayatarmuji@gmail.com

    ReplyDelete
  124. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan hari selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    daripada anda.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Salam
    Sir Joel Williams
    TUNAI PINJAMAN FIRMA COMPANY
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webis: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  125. PERHATIAN!
                    PERHATIAN!!
                                    PERHATIAN!!!
    °°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°°° Aku AMALIA untungnya, di sini untuk mengemis dan saran semua warga negara dari Indonesia untuk berhati-hati dengan orang-orang yang menyebut diri mereka pemberi pinjaman, karena kemiskinan dan kesulitan, saya scammed dua kali oleh pemberi pinjaman kredit online, tidak sampai saya datang di PUTRI teman saya, yang memperkenalkan saya kepada Ibu KATHLEEN dari [KATHLEEN FOSTER LOAN PERUSAHAAN] yang mengubah hidup saya menjadi lebih baik. Sekarang saya bisa makan tiga makan persegi dan anak-anak saya bisa berhenti menangis untuk makanan.
    Anda dapat menghubungi dia melalui: [ kathleenfosterloanfirm@gmail.com ] untuk informasi lebih lanjut.
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui: amaliafauzi73@gmail.com
    dan aku rela akan melakukan yang terbaik untuk membantu Anda mendapatkan pinjaman Anda dengan memperkenalkan Anda untuk secara langsung.
    Terima kasih KATHLEEN, Anda adalah hidup hemat.
    Tuhan memberkatimu selalu!

    ReplyDelete
  126. Halo, semua orang, silakan, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk berbagi kesaksian saya bagaimana Tuhan mengarahkan saya ke pemberi pinjaman kredit yang benar-benar mengubah hidup saya dari kemiskinan dengan seorang wanita kaya dan sekarang saya memiliki kehidupan yang sehat tanpa stres dan keuangan kesulitan . Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu sebesar $ 5.500 USD, saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online pemberi pinjaman yang legit di kredit dan tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk beralih ke teman saya untuk saran tentang cara untuk mendapatkan pinjaman online, kami membicarakan hal itu dan kesimpulan kami bercerita tentang seorang wanita bernama Mrs Rebecca Williams yang merupakan Pendiri / CEO dari Rebecca Williams Badan kredit. Aku diterapkan untuk jumlah pinjaman dari ($ 35.000) dengan tingkat bunga rendah, itu mudah disetujui tanpa stres dan persiapan dibuat untuk transfer dana pinjaman saya ke rekening bank saya dalam waktu kurang dari dua (2) hari dan pinjaman itu disetorkan ke rekening bank saya.
    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa account saya telah dikreditkan dengan jumlah $ 35.000. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memesan pemberi pinjaman kredit nyata saya dengan saya yang mampu memberikan keinginan hati saya. Banyak terima kasih kepada Ibu Rebecca Williams untuk membuat hidup yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik dalam mendapatkan pinjaman untuk silakan hubungi Ibu Rebecca Williams melalui e-mail rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com untuk informasi lebih lanjut tentang cara untuk mendapatkan pinjaman Anda.
    Jadi terima kasih banyak karena Anda telah meluangkan waktu Anda untuk membaca tentang keberhasilan saya dan saya berdoa Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda.
    Aku bernama Susanti, Anda dapat menghubungi saya untuk lebih arahan melalui email saya: susantiutamij@gmail.com. Terima kasih

    ReplyDelete
  127. Tawaran kami untuk memberi pinjaman wang yang tidak boleh dilepaskan!
    Anda memerlukan pinjaman tunai antara individu berhadapan dengan masalah kewangan untuk akhirnya memecahkan kebuntuan yang disebabkan oleh bank-bank, pinjaman folder penolakan permohonan anda? firma pakar kewangan kita untuk jumlah pinjaman yang anda perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup anda lebih mudah. Terdapat kawasan-kawasan di mana kita boleh membantu anda:

    * Kewangan
    * Pinjaman Perumahan
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Auto
    * Penyatuan Hutang
    * Kemudahan Kredit
    * Mortgage Kedua
    * Penebusan kredit
    * Pinjaman Peribadi

    Anda dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau lebih baik anda mempunyai projek dan keperluan pembiayaan, rekod kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dana untuk melabur dalam syarikat-syarikat. Kemudian, jika anda memerlukan pinjaman wang tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang keadaan kami. Kami adalah penyelesaian untuk masalah kewangan anda; Tawaran kami berkisar dari 5000 € kepada € 350,000,000 dengan 2% jaminan kajian.
    Nota: Kami juga mengambil bahagian dalam projek-projek pelaburan jauh kos efektif. Kami meminta anda untuk membuat cadangan-cadangan (perkongsian). bukan orang yang serius dan untuk menahan diri.
    Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel:
    Mail: cashfirmarena@gmail.com

    ReplyDelete

  128. PERHATIAN! PERHATIAN!! PERHATIAN!!!
    Halo, saya Burnett Wilkerson , C.E.O perusahaan pinjaman Burnett Wilkerson . Seorang pemberi pinjaman pinjaman pribadi . Kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga 2 % per tahun pada mata uang apapun yang diperlukan Dengan 100 % pembiayaan proyek aman dan pinjaman tanpa jaminan yang tersedia . kita dijamin untuk menyediakan layanan keuangan untuk banyak klien kami di seluruh dunia . Pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam sesegera mungkin . kami beroperasi dengan persyaratan yang jelas dan mudah dimengerti dan menawarkan pinjaman ke salah satu pelanggan kami yang Terapan , perusahaan , korporasi , dan semua jenis organisasi bisnis , individu swasta dan investor Real Estate . hubungi kami di e - mail kami : burnettwilkersonloanfirm@gmail.com . Hubungi kami hari ini untuk pinjaman Anda .
    Salam
    Wilkerson Pinjaman Ltd

    ReplyDelete
  129. Hallo,
    Trenger du et presserende lån for å tømme gjeld, eller du trenger en kapital lån for å forbedre din bedrift?
    har du blitt avvist av
    banker og andre finans etater?
    Trenger du Bankgaranti?
    Trenger du en konsolidering lån eller et boliglån?
    søk ikke mer som vi er her for å gjøre alle dine økonomiske problemene en ting fra fortiden . Vi låner penger ut til enkeltpersoner
    behov for økonomisk bistand, som har en dårlig kreditt eller trenger penger
    å betale regninger, å investere på forretningsreise med en hastighet på 2%. Jeg vil bruke dette mediet til å informere deg om at vi gjengi pålitelig og mottaker assistanse og vi vil være villig til å gi deg et lån. Så ta kontakt med oss i dag via e-post: standardloanhouse@gmail.com

    ReplyDelete
  130. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com

    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  131. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    email: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    TEL: +60183723787
    E-mel: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  132. mencari pinjaman dalam talian untuk membantu MDO anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang anda, anda perlu meminjam wang untuk meningkatkan pengkomersilan organisasi anda? Atau anda ditolak kredit daripada bank atau institusi kewangan untuk satu atau lebih alasan, atau tidak? Anda perlu pinjaman atau gadai janji berkongsi beban? Anda mempunyai lokasi yang tepat untuk hutang anda di sini! Syarikat Hollings Oz pinjaman pinjaman kepada orang-orang terkenal - dan terkenal.
    Faedah rendah dan boleh diterima dari 2% tanpa colerteral.
    Sila hubungi kami di E-mail kami hari ini jika anda perlu meminjam urget E-mel: perniagaan Hollingsozloanfirm@gmail.com.y tumbuh

    ReplyDelete
  133. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Terma pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi sah dan syarikat amanah berlesen yang dibenarkan
    bahawa bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk maklumat dan pinjaman lebih permohonan membentuk perniagaan bersama, melalui

    e-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Trust Loan Company
    Email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete
  134. Saya Puan Hannah Boss, A pemberi pinjaman wang, saya memberi pinjaman wang kepada syarikat individu atau yang ingin untuk menubuhkan perniagaan yang menguntungkan, yang menjadi hutang jangka masa yang panjang dan mahu membayar. Kami memberi anda apa-apa jenis pinjaman anda pernah boleh berfikir, kami adalah ke dalam kedua-dua pinjaman swasta dan Kerajaan, dengan pinjaman kadar faedah berpatutan yang sangat. Hubungi kami sekarang dengan alamat e-mel panas kami: (hannahbossloanfirm@gmail.com) kebahagiaan anda adalah kebimbangan kami.

    ReplyDelete
  135. Hello klien dalam kesusahan,
    i SURF internet sebagai agen terkemuka dan perusahaan yang dapat diandalkan, Cahya Kirana Kredit Terbatas. perusahaan pinjaman kami bersertifikat. Saya ingin meyakinkan Anda bahwa kami dapat membuat impian keuangan Anda datang melalui. semua yang perlu Anda lakukan adalah kembali kepada kami pada cahya.creditfirm@gmail.com email kami dan memulai proses pinjaman Anda. Jika pinjaman Anda disetujui oleh perusahaan kami, Anda akan mendapatkan sertifikat persetujuan dan pinjaman Anda akan dikirim langsung ke rekening Anda, dan juga membuatnya untuk kepuasan Anda yang sebabnya kami memberikan pinjaman kepada pelanggan kami dengan tingkat 2% menilai. Jadi kembali ke kami sekarang, jika Anda membutuhkan pinjaman hari ini. cahya Kirana Pinjaman Firm Terbatas, kebahagiaan Anda adalah sukacita kita.

    ReplyDelete
  136. organisasi Citi Financial sini lagi dengan tawaran pinjaman berair kami
    Tujuan kami adalah untuk memperkuat basis ekonomi secara signifikan dari semua hukum
    dan orang senam alami dari kegiatan yang menghasilkan pendapatan melalui
    pemberian kredit dan pembiayaan mikro. Kami adalah organisasi keuangan
    berkomitmen dalam membantu individu dan perusahaan memecahkan masalah keuangan dan kesulitan yang tersedia bahwa Anda serius dan dapat diandalkan. Kirimkan saya aplikasi Anda untuk kredit. Kami sepenuhnya di pembuangan Anda. Tingkat bunga kami 2% sampai 15% tergantung
    pada jumlah pinjaman. Kami memiliki modal sebesar $ 1.000.000 kami ingin menawarkan Anda.
    Anda yang juga ditolak oleh bank karena catatan Anda tidak cocok
    status, atas keprihatinan untuk saat ini karena kondisi pasokan pinjaman saya
    sangat sederhana dan dapat diakses oleh semua orang.
    Hubungi kami sekarang email kami;

    Citigroup@qualityservice.com
    Telepon: +447087690378
    Citigr.wordpress.com

    ReplyDelete
  137. baru baik untuk semua orang, dewan direktur perusahaan pinjaman Aasimah Aadila saat memberikan pinjaman kepada semua pemohon sangat harga kami dengan tingkat bunga 2% tahun baru ini bertemu dengan Anda needs.All keuangan kita butuhkan dari Anda adalah beberapa informasi tentang Anda jadi jika Anda tertarik. Tidak ada biaya formulir, kurang stress.There adalah hari bayaran pinjaman faks online yang cepat dan selalu tersedia solusi.
    Bad pinjaman kredit hari bayaran memungkinkan bagi Anda untuk memecahkan kewajiban keuangan kecil Anda seperti mengambil anjing Anda ke dokter hewan untuk pengobatan yang dibutuhkan. Bagian yang terbaik adalah Anda tidak perlu mengetuk pintu orang tua Anda untuk uang. dll Jika Anda perlu menunjukkan minat Anda, silakan hubungi kami di portal kami / pelanggan ... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    . Aku berjanji Anda meminta akan dipertimbangkan.
    Semoga Mahakuasa Allah memberkati Anda semua Jika Tertarik mengisi perusahaan pinjaman .it akan memverifikasi dengan segera.
    Nama kedua: ..................
    Kontak Alamat: .................
    Negara: ...................
    Usia: ..........................
    Seks: ....................
    Nomor telepon: ..............
    Status: .................
    Pendudukan: ...............
    POSISI: .................
    Gaji perbulan: ..............
    Jangka Waktu Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    Lamanya: ....................
    Alamat :: Al Akil Building
    King Abdulaziz Jalan
    Al District Malaz: 27072
    Arab Saudi
    Lantai Ground
    1 dan 3 Lantai
    Kota: Riyadh
    Kota Akhiran: 1141
    Telp: +966 11-894-89009
    Fax: +966 11-256-47307

    ReplyDelete
  138. Apakah pinjaman untuk membayar tagihan Anda? Saat ini kami menawarkan pinjaman pendidikan, pinjaman usaha, pinjaman rumah, kredit pertanian, pinjaman pribadi, kredit mobil, perjanjian usaha kecil hari bayaran pinjaman cepat dan terjangkau! Anda bisa tinggal di rumah, bekerja dan melayani .A nonpemerintah cental menangani Anda dari pinjaman Anda cepat dan cepat, jaminan, pinjaman hari bayaran online cepat dan selalu tersedia solusi. Anda tidak harus menunggu minggu untuk mengajukan permohonan kembali, karena sekali pinjaman Anda sebelumnya diatur, Anda dapat langsung mengajukan permohonan baru dan mendapatkan uang pada jam yang sama di day.Aasimah Aadila memberikan tingkat bunga tahunan hanya 2% Email kami: aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Isi Formulir
    1) Nama Lengkap: ............................................. ..........
    2) Negara-Negara: .............................................. ........... ..
    3) Alamat: .............................................. ............
    4) Negara: .............................................. .............. ..
    5) Sex: .............................................. ..................
    6) Status Pernikahan: ............................................. ....
    7) Bekerja: .............................................. ..... ..
    8) Nomor Telepon: ............................................. ...
    9) POSISI Ketika penyanyi di Tempat Kerja: .....................
    10) Pendapatan Bulanan: .............................................
    11) Term Loan Dibutuhkan: .....................................
    12) Pinjaman Durasi: ............................................. ...
    13) Pinjaman Bunga: .......................................... ..
    14) Agama: .............................................. ........ ..
    15) Apakah Andari checklist Verifikasi SEBELUM ........................................... . ..
    16) Tanggal lahir: ..............
    ...........................
    Director/president.
    Aasimah Aadila
    Mother

    ReplyDelete
  139. baru baik untuk semua orang, dewan direktur perusahaan pinjaman Aasimah Aadila saat memberikan pinjaman kepada semua pemohon sangat harga kami dengan tingkat bunga 2% tahun baru ini bertemu dengan Anda needs.All keuangan kita butuhkan dari Anda adalah beberapa informasi tentang Anda jadi jika Anda tertarik. Tidak ada biaya formulir, kurang stress.There adalah hari bayaran pinjaman faks online yang cepat dan selalu tersedia solusi.
    Bad pinjaman kredit hari bayaran memungkinkan bagi Anda untuk memecahkan kewajiban keuangan kecil Anda seperti mengambil anjing Anda ke dokter hewan untuk pengobatan yang dibutuhkan. Bagian yang terbaik adalah Anda tidak perlu mengetuk pintu orang tua Anda untuk uang. dll Jika Anda perlu menunjukkan minat Anda, silakan hubungi kami di portal kami / pelanggan ... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    . Aku berjanji Anda meminta akan dipertimbangkan.
    Semoga Mahakuasa Allah memberkati Anda semua Jika Tertarik mengisi perusahaan pinjaman .it akan memverifikasi dengan segera.
    Nama kedua: ..................
    Kontak Alamat: .................
    Negara: ...................
    Usia: ..........................
    Seks: ....................
    Nomor telepon: ..............
    Status: .................
    Pendudukan: ...............
    POSISI: .................
    Gaji perbulan: ..............
    Jangka Waktu Pinjaman: .................
    Tujuan Pinjaman: ...............
    Lamanya: ....................
    Alamat :: Al Akil Building
    King Abdulaziz Jalan
    Al District Malaz: 27072
    Arab Saudi
    Lantai Ground
    1 dan 3 Lantai
    Kota: Riyadh
    Kota Akhiran: 1141
    Telp: +966 11-894-89009
    Fax: +966 11-256-47307
    Director/president.
    Aasimah Aadila
    Mother

    ReplyDelete
  140. Tuan Nyonya
    Terutama di seluruh dunia, Anda perlu pinjaman uang antar individu untuk mengatasi kesulitan keuangan akhirnya memecahkan kebuntuan diprovokasi oleh bank, oleh penolakan file aplikasi pinjaman Anda. Kami adalah jaringan ahli keuangan swasta mampu membuat pinjaman untuk jumlah yang Anda butuhkan dan dengan kondisi yang membuat hidup Anda lebih mudah. Kami dapat membantu Anda dalam bidang berikut:
    Keuangan *
    * Home Loan
    * Investasi Pinjaman
    * Auto Pinjaman
    * Konsolidasi hutang
    * Line of Credit
    * Kedua Mortgage
    * Akuisisi kredit
    * Personal Loan
    Anda terjebak, Bank dilarang dan Anda tidak mendapatkan manfaat dari bank atau Anda lebih baik memiliki sebuah proyek dan membutuhkan pembiayaan, kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, uang untuk berinvestasi pada bisnis. Sementara kami siap melayani anda untuk aplikasi pinjaman pribadi Anda dari € 500 sampai € 10 juta untuk masing-masing tertentu dapat membayar tingkat bunga 1,5%. Kami berada dalam posisi untuk memenuhi peminjam kami dalam waktu 12 jam sejak diterimanya permohonan mereka.
    Silahkan hubungi kami untuk lebih jelasnya;
    dangotegrouploandepartment@gmail.com

    ReplyDelete
  141. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada Everybody
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    E-mel: trustloan87@gmail.com


    BEST REGARD,
    Mr.Anthony Dave.
    Trust Loan Company
    Email trustloan87@gmail.com

    ReplyDelete

Facebook