Tuesday, February 19, 2013

Aerobic Stability of Silage

Assalamualaikum dan salam sejahtera. so, tajuk hari ini, aerobic stability of silage, atau kestabilan aerobik silaj. Saya assume semua pengguna, pengamal dan pengusaha silaj tahu mengenai aerobic stability ni. yela, kalau dah guna silaj, takkan main guna je, mesti tahu kan. hehe.

sebab apa saya tulis, sebab kalau saya komen di artikel Prof Alwi, berjela plak jadinya. hahaha. ni artikel beliau, GETTING FAT IS EASY saya ada komen, "...ini style indonesia, dia peramkan/silajkan by product, 4 5 hari, kemudian jemur 2 3 hari, kemudian hancurkan, campur dengan bahan baku dedak yang lain..." bro Isal ada komen "...den xfaham part knapa diorg nk jemur 2-3 hari tu ust.don...". so, saya mula meng-Google, jumpa la aerobic stability of silage. saya ada baca sebelum ni, tapi just baca je la.

Silaj akan menjadi rosak bila terdedah kepada udara. kenapa? udara akan memberi peluang kepada mikrob aerobik seperti yeast, bakteria, mold membiak. berbalik kepada style indonesia tadi, pemeraman selama 4-5 hari, dikeringkan 2-3 hari, kemudian dihancurkan jadi tepung/dedak. apa dah jadi ni, silaj kena bagi cepat, nanti rosak, macam mana boleh jadi dedak? ok, sebelum tu, artikel ni saya cedok-cedok daripada jurnal Limin Kung Jr, dengan tajuk Aerobic Stability of Silages.

Lactic acids diperlukan untuk menurunkan kadar pH silaj. Dengan penambahan inoculants, fermentasi silaj menjadi lebih baik, lebih banyak lactic acids terhasil, lebih cepat turun pH. tapi sifat antifungal lactic acids ni lemah berbanding acetic dan propionic acids yang mempunyai sifat antifungal yang baik. kalau terlebih lembap, acetic acids jadi terlebih plak. silaj yang tinggi acetic acids lebih tahan apabila terdedah kepada udara. silaj yang lebih kering, lebih tahan kepada udara. dry forages macam hay tidak cepat rosak dan tahan lama.

ok, sekarang, kita tengok macam mana silaj rosak apabila terdedah kepada udara.

==> apabila silaj terdedah kepada udara, yeast yang degrade lactic acid akan dihidupkan.

==> kemudian, yeast ini akan degrade lactic kepada CO2 dan air (H2O), menghasilkan haba.

==> Kemudian, jumlah yeast makin bertambah.

==> pH silaj akan meningkat akibat daripada metabolisma lactic acid.

==> Mold dan bakteria aerobik pun mula la hidup dan meningkatkan kadar degrade silaj.

==> maka, rosaklah silaj tersebut, tidak boleh digunakan.

ok, saya kaitkan style indonesia dengan flow silaj rosak ni pula.

4-5 hari peram (tanpa inoculants):
semasa proses ini, lactic acids belum banyak lagi. yang ada banyak acetic acids. jadi silaj tu lebih tahan lama bila terdedah kepada udara. boleh la tahan 2 3 hari untuk dijemurkan. (my 2 cents)

2-3 hari jemur bagi kering:
yeast akan hidup apabila ada udara, ada kelembapan. memandangkan acetic acids masih banyak, antifungal akan main peranan, untuk tahan yeast daripada tumbuh, dalam masa yang sama, silaj dikeringkan. mengurangkan kadar kelembapan. dah la kena tahan daripada tumbuh, silaj makin kering plak. sama la function masa kita nak buat hay, dikeringkan airnya dengan jemur. dah akhirnya menjadi tahan lama. bertahun simpan pun ok, selagi tak kena air & udara (oksigen).

Bro Isal, saya rasa ini jawapan dia kepada style indonesia tu. kena tanya yang lebih pakar, ni andaian saya sahaja. ada satu cara nak meningkatkan kadar Aerobic Stability, iaitu menggunakan bakteria L. Buchneri. kesan penggunaan L. Buchneri ni adalah peningkatan acetic acids. ni salah satu cara yang diguna pakai la..

setakat ini sahaja artikel saya pada kali ini. jika ada kesalahan mohon perbetulkan. saya bukan reka-reka, ada rujukan saya. tanya kepada yang lebih pakar. banyakkan membaca dan merujuk. saya belum pernah buat silaj, saya tak tahu. tapi saya membaca dan bertanya, tahu la sikit mengenai proses pembuatan silaj, proses fermentasi silaj. insya Allah, artikel ni akan sedikit sebanyak membuka minda tuan-tuan, ada sebabnya silaj tidak boleh terdedah kepada udara lama-lama, ada sebabnya silaj boleh tahan lama dalam silo, ada sebabnya silaj boleh tahan walaupun terdedah pada udara. sekian, terima kasih. (nanti saya update gambar bagi lebih menarik. ^________^)

Rujukan: Aerobic Stability of Silages

5 comments:

  1. Salam Ustz.Don..

    maafla bru brksmptan mnjwb hri ni.hehe.kalu xslah den proses frmentasi ada 4 fasa.respirasi,enterobacteria frmentation,Lactic Acid Frmnttion dan Stable silage.kiranya den rngkaskn lbih kurg gnila.kurngkn oksigen-bakteria anaerobik rndhkn pH-Lactic acid rndahkn pH-bakteria jd dorman n silaj stabil..jd ada 2 bnda pnting kt ctu tiada Oksigen dan pH turun.Mold dan yeast msih hdup hngga pH 2 dan jd dorman bila pH 4-4.5.jd kalu msih di fasa 2 tu den rasa pH blum stabil,Mold ni prlukn gula n oksigen utk mmbiak,dn slepas didedah pd oksigen mmg cpt mmbiak.yeast plak xprlukn oksigen sgt..kunci nye den rsa pd pH.kalu pH xstabil n ats 4.5 mmg kjap je silaj tu di degrade..boleh mkn tp kndgn nutrisi dh jauh brkurngn..wallahu alam ust.don..hehe

    ReplyDelete
  2. pehh don capra hircus punya post - kalah aku punya post

    pening aku baca haha

    ko ni memang saintifik betul lah. biasa orang akaun akaun ni main nombor aje.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... Skali skala post, sy pun pening gak.

      Ni belum msk part calculation prof, lagi pening. Haha.

      Delete
  3. salah bidang apa ko ni? patut jadi saintis kat mardi wei!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mmg slah ni prof, dh msuk akaun bru nk jd mcm ni. Hehe. Jd pembantu akaun kt mardi bleh la kot. Haha

      Delete

Facebook