Friday, April 24, 2015

Lembaga Pembangunan Ruminan Negara?

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

LONG TIME NO SEE! MISS ME?

Nama berita? Apa habaq tuan puan pengunjung blog ni? Lama dah tak mengarang, berkarat dah skill menulis ni. Hihihihi. Bermula post ni, aku akan bahasakan diri aku. Nampak kasaq sikit. Muahahaha...

Untuk post PERTAMA 2015, nak sentuh sikit pasal Lembaga Pembangunan Ruminan Negara (LPRN). Apa cerita? Google punya Google, dia kata masa November 2014, nak bentang kertas kerja Mac 2015. Apa sudah jadi? Sapa-sapa habaq mai kat cheq. Hasil pembentangan tu..

Ni post warming up ja no.... Lepas ni kena tulis post yang berunsur constructive criticism. Kritikan membina you...

Ini keratan akhbar pasal LPRN tu.. Bertarikh 11 November... Cilok dari http://mubin.org.my/v3/cadangan-penubuhan-lembaga-pembangunan-ruminan-negara-untuk-perkasakan-industri-penternakan-negara/. Yang tulisan tangan 12/11/2014 tu tarikh dia snap kot...


Copy lagi... Daripada Bernama..

Penubuhan Lembaga Ruminan Negara Dibentang Di Parlimen 2015
SERDANG, 10 Nov (Bernama) -- Cadangan penubuhan Lembaga Pembangunan Ruminan Negara akan dibentang di Parlimen pada Mac tahun depan bagi mengurangkan kebergantungan negara terhadap hasil ternakan import sebanyak 70 peratus kepada 50 peratus menjelang 2020.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata buat masa ini pihaknya sedang dalam proses menyediakan kertas cadangan penubuhan lembaga itu melibatkan kerjasama ahli akademik dan beberapa jabatan berkaitan.

"Lembaga ini akan memberi fokus kepada pembangunan industri ternakan dan juga menjaga kebajikan para penternak yang akan berfungsi seperti Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia dan Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia," katanya.

Ismail Sabri berkata demikian kepada media selepas melepaskan ikan untuk cabaran memancing Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agropelancongan Antarabangsa (MAHA) 2014 di sini hari ini.

Sebanyak 1.5 tan ikan seperti kelah, temoleh dan patin dilepaskan ke tasik Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) di sini sebagai simbolik kepada penganjuran pertandingan tersebut.

Cabaran memancing MAHA 2014 itu akan berlangsung pada 16 Nov di Laman Perikanan, MAEPS.

Kementerian menyasarkan penyertaan 1,500 kaki pancing di sekitar Lembah Klang ke pertandingan itu yang menawarkan nilai hadiah keseluruhan wang tunai berjumlah RM53,000.

Mengenai banjir dan insiden tanah runtuh di Cameron Highlands baru-baru ini yang turut melibatkan kawasan tanaman sayur-sayuran, Ismail Sabri berkata bekalan sayur di negara ini tidak terjejas.

-- BERNAMA


LPRN ni, tujuan utama dia nak kurangkan import hasil ternakan. 70% kepada 50% menjelang 2020. Ada lagi 5 tahun. Mampu ke yob?

Pendapat & cadangan saya (mungkin ada yang tak berkait.. hahaha):


  1. LPRN ni WAJIB ada pembiak sebagai committee member. Pilih yang betul-betul established. Jangan yang celup2 pang2 alang je. Kalo 10 orang, at least 3-4 orang pembiak hardcore dalam tu. Yang solid. Jangan tepuh sikit dah tergolek.
  2. LPRN kena tengok balik kepada kemampuan baka-baka tempatan seperti lembu KK dan kambing Katjang. Yang ada darah tropika. Kambing katjang sangat prolifik. Jadikan foundation stock. Dan la 2020 ada hybrid katjang baru. Semedang masuk baka baru. Kalau masuk breeder stock takpa la, ini masuk slaughter stock, lepas tu caj macam breeder, result menonggeng je.
  3. Tengok balik skim pintaf, trust segala jenis pawah kerajaan tu.. banyak yang melingkup dari membantu.. dapat lembu FMD la.. kambing mandul la.. macam-macam kes.. lepas tu berjangkit dengan stok sendiri, stok sendiri pun arwah.. Masa bila nak capai 50% macam ni..
  4. Kuarantin la dulu kambing-kambing lembu-lembu pawah tu. Jangan buta-buta ambil dari pembekal terus direct ke penerima. Confirmkan dulu status kesihatan ternakan tu. Nanti kalo dok sakit memanjang, mau berbakul-bakul kena maki dengan penerima.
  5. Tapis pembekal dan penerima dengan sebetul-betul tapis. P melawat kandang depa. Tengok proses depa urus ternakan macam mana. Supplier kena betul. Mana p pelaksanaan SALT (Skim Amalan Ladang Ternakan) & pensijilan-pensijilan yang lain. Ambik la stok ternakan dari ladang bertauliah ni.
  6. Kadang ada penerima haram tiang kandang pun tak ada, dapat kat depa hari ni, esok dah jual. Ada juga ternakan yang berjalan atas lori je, tak sampai ke kandang penerima. Ada yang dapat pada kroni memanjang, apply tak, bela tak pernah, tup-tup dapat ternakan. Senyum melebor ke telinga la puak-puak ni.
  7. Bila ada penternak buat laporan, cergas la gerak. Pulun bantu. Memang la tak cukup orang, dah tu macam mana nak HQ nak tambah, report pun sejemput, macam takda aktiviti. Bila handle kes banyak, KPI tercapai, report cantik, baru sedap HQ allocate lebih ramai staf. Punch card masuk suruh kawan boleh, p ngeteh pukul 10 boleh, masuk pukul 2.30 boleh, pukul 4.30 dan shutdown komputer boleh, bila penternak ngadu, "kita staf tak cukup..." puihh! bukan semua la.. kalo terasa jangan disimpan dalam peti... kihkihkih... 
  8. Ada suatu ketika, bersepah banner-banner pemutihan burung walit, buat rumah sarang macam rumah banglo, sekarang macam senyap je.. macam slow je.. Baik buat banner-banner iklan pasal pembasmian FMD. Semenanjung ni kan berstatus FMD. Ternakan tak boleh export, import boleh, tu pun lagi haru, masuk pun yang FMD juga. hahaha
  9. Pampasan untuk PTS Put To Sleep @ matikan ternakan tu bagi la tinggi sikit. Kambing RM5.50/kg dengar-dengar cerita. PTS ni untuk haiwan berpenyakit kronik atau zoonotik, yakni boleh berjangkit dengan orang. RM5.50... Bayangkan kalau kes macam ni, kambing sakit sebab berjangkit dari kambing pawah, lepas tu kena PTS, dapat RM5.50/kg je.. Agak-agak dia nak ke buat bloodtest ke? Baik jual pada pemborong. Koman-koman RM8/kg. Geng ni pun bukan kira, yong sekali je buat potong..
  10. Urusan bloodtest, kenapa la susah sangat. Ada tempat cepat, ada tempat lambat. Lambat sikit tak apa la.. Kawan aku kena dekat setahun, bila dia refer HQ, baru la terhegeh-hegeh mai, siap jeling setajam pisau lagi. Buh sebijik baru tau. Positif ke negatif ke, bagi je la laporan tu. Untuk record keeping penternak. Kalau buat la record keeping tu. Buat kerja cepat, baru orang suka. Kalau hangpa p kedai makan, order ayaq lambat, hangpa pun panas kan..
  11. Dengar-dengar lagi, setiap negeri kena ada persatuan ruminan seperti yang digazekkan dalam pelan ruminan negara. Macam tak pernah dengo je di tempat aku ni. Memang tak wujud kot. Kalau di Selangor ada la dengo. Tempat lain taktau la.. Persatuan pun makin banyak. Yang top sekarang ni, IGFA, GTR, PPKM. Untuk ruminan la..
  12. Kerajaan akan beralih dari perakaunan cash basis kepada acrual basis. Sekarang semua belanja dikira belanja walaupun beli kereta. (seingat aku la..) Lepas ni akan jadi acrual basis, lembu kambing hak milik kerajaan pun akan dikira.. Aset cair jugak kot.. Jadi pilihlah stok ternakan yang mantap, sihat, bebas penyakit. Jangan dok cari yang murah, lepas tu markup kot atas. Pernah dengar-dengar (lagi..) ada satu agensi besar order lembu kalau tak silap, depa asalnya tak mau ambik, sebab stok tak bagus kot, tapi orang atas suruh proceed. What the hoof man!
  13. Lagi satu, kursus ternakan ni, kriteria dia macam mana. Aku pernah apply, tapi tahun 2012, sampai sekarang tak ada bisik-bisik pun. Tak akan nak kena apply sekali lagi. Mana p borang aku isi tu. JPV Perak rancak juga kursus dia, setiap tahun mesti ada jadual lengkap.
To be continued...

Nanti aku sambung lagi.. Ada lagi ni.. Cepat tepu sekarang ni.. Hahaha.. Ini untuk penambahbaikan... At least ada la tergerak sikit pahat tu kena ketuk..  chow...

24 comments:

  1. Hanging ni post ni...dok tunggu sambungan ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

      Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

      Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

      Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

      Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

      Delete
  2. Kambing GERMASIA UM, KAMUDA & KAPRIMA JPV, lembu BRAKMAS & MAFRIWAL MARDI. Kemana perginya baka-baka hasil R&D ini? Banyak wang rakyat dibelanjakan untuk R&D.

    Sepatutnya telah lama dikomersilkan.

    ReplyDelete
  3. Kamuda dan kaprima tak de research bro! Berkaitan LPRN memang akan disempurnakan pada tahun ini ... tapi penubuhan Lembaga bukanlah mudah. Cadangan asas telah siap.... tapi bila kata Lembag, beberapa perkara perlu di sediakan.

    1. Konsep penubuhan.
    2. Perancangan strategiknya
    3. Bajet penubuhan dan mengurusnya bro!
    4. Aspek perundangan.... iaitu akta penubuhannya...

    Memang namanya pendek je.... tetapi proses ya panjang bro.... yg paling payah dan panjang prosesnya... adalah perkara ke 4 tu lah.... hehehe....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mahu seribu daya.sama2 kita usaha utk kebaikan industri

      Delete
  4. Hello, saya Encik Gerard Sanchez, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membersihkan hutang anda atau anda memerlukan pinjaman modal untuk meningkatkan perniagaan anda? Adakah anda telah ditolak oleh bank-bank dan agensi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? Mencari-cari lagi kerana kita berada di sini untuk semua masalah kewangan anda pada masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau yang memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur di rumah pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan benefisiari dan akan bersedia untuk menawarkan anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (gerardsanchezloan@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Jika dalam apa-apa masalah kewangan atau memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Jika anda membayar bil-bil atau hutang untuk menyelesaikan, atau adakah saya memerlukan pinjaman untuk memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda mempunyai skor kredit yang rendah dan ia sukar bank-bank tempatan / modal mencari untuk mendapatkan gadai janji daripada institusi kewangan yang lain? Adakah anda memerlukan pinjaman atau pembiayaan untuk apa-apa sebab, jika anda suka,

    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Harta Tanah
    * Pinjaman Perniagaan
    * Lain-lain Pinjaman
    * Kredit
    * MasterCard

    Sila hubungi kami melalui e-mel: Saya Theresaloancompany@gmail.com
    Nota: Pinjaman menyediakan kadar faedah tahunan sebanyak hanya 2%. Harap anda akan diberi kredit dalam mana-mana negara di dunia harus kediaman.

    Apa-apa keperluan pelanggan, kami perlu menyediakan maklumat berikut untuk membuka fail pemprosesan pinjaman.

    1. NAMA PENUH: ...............................
    2. ALAMAT: .............................. .. ...
    3. KERJA: .....................
    4. NEGERI: ........................
    5. SYARAT: ........................ ..
    6. Bandar: ...........................
    7. SEX: ............................
    8. Umur ........................... ..
    9. BILANGAN TELEFON BIMBIT: ............ ..
    10. BILANGAN KREDIT DIKEHENDAKI: ..........
    Pendapatan 11.Monthly ..................
    12.DURATIO daripada: ..................... ..
    13. PINJAMAN TUJUAN ...............

    Terima kasih atas kerjasama anda
    Theresa SYARIKAT PINJAMAN
    ALAMAT E-MEL: Saya Theresaloancompany@gmail.com

    ReplyDelete
  6. Beli Kualiti hartanah dan Pasport palsu (passportquality@gmail.com) Visa, Lesen, Kad ID, SSN

    Kami menghasilkan palsu dan sebenar pasport, lesen memandu, sijil kelahiran, kad pengenalan bagi semua negara di dunia. kita adalah profesional dan kami telah melakukan ini selama lebih daripada tujuh sepuluh tahun hari ini. Kami menawarkan pasport hanya asal berkualiti tinggi palsu, lesen memandu, kad ID, setem dan produk lain untuk negara-negara berikut: Australia, Belgium, Mexico, Sepanyol, Brazil, Kanada, Finland, Perancis, Ireland, Portugal, Sweden, Jerman, Itali, Belanda, UK, Amerika Syarikat, dan banyak negara-negara lain. Kami adalah pengeluar terbaik dokumen kualiti, dengan lebih 1 juta dokumen kami beredar seluruh dunia. Hubungi ": passportquality@gmail.com
    Kata kunci: membeli palsu pasport dalam talian, lesen memandu, pasport palsu, pemandu lesen pasport palsu, pasport palsu
    bagaimana untuk membuat pasport palsu di rumah, pembuat pasport palsu, pasport palsu yang bekerja, membuat pasport palsu dalam talian

    ReplyDelete
  7. Hello, saya minta Puan Ayesha Sadeeq, Pengurus Sadeeq pinjaman invetments, Adakah anda berhutang? Anda ingin mengembangkan perniagaan anda, membayar bil-bil anda, kerja-kerja pengubahsuaian rumah, atau jika anda perlukan bantuan kewangan tujuan. Kami adalah untuk memberikan kehidupan yang lebih baik kepada orang di seluruh dunia dengan tiada caj untuk permohonan pinjaman polisi kami memberi pinjaman dengan kadar faedah 2% kepada individu dan Syarikat di bawah terma-terma dan syarat-syarat untuk memahami.
    Hubungi kami melalui e-mel: (sadeeqinvestmentplan@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. Nama saya Yusri aisyah, saya dari malaysia, sila mendengar, beberapa pemberi pinjaman di sini tidak bersedia untuk membantu anda, semua mereka hanya mahu di sini adalah untuk merobek anda wang yang diperolehi keras anda. Suami saya dan saya, mendapatkan pinjaman daripada peminjam yang berbeza dalam talian tetapi pada akhirnya, kita telah ditipu dan ditipu wang kita dengan mendapatkan pinjaman kami dari syarikat-syarikat pinjaman yang berbeza dalam talian.
    Kami juga meminjam wang untuk membayar untuk pemberi pinjaman dalam talian ini tetapi pada akhirnya, kita mendapat apa-apa.
    Suami saya dan saya berada dalam hutang, dan kami tidak mempunyai sesiapa untuk lari ke tolong, perniagaan keluarga kami telah dimusnahkan dan kita di mana tidak dapat untuk mendapatkan wang untuk memenuhi perbelanjaan harian sehingga kita telah diperkenalkan kepada Puan Glory yang membantu kami dengan menawarkan kami jumlah pinjaman tidak bercagar $ 125,000 tanpa cagaran.
    Untuk maklumat lebih lanjut mengenai bagaimana untuk mencapai Puan Glory atau mengikuti prosedur pinjaman, hubungi saya melalui e-mel saya: aisyahyu7@gmail.com
    Atau anda boleh menghantar e-mel kepada Puan Maha Suci: gloryloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete

  9. Adakah anda memerlukan pinjaman kredit kewangan yang mendesak?
    * Pemindahan Sangat cepat dan serta-merta ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang
    akaun bank
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Syarat-syarat pinjaman yang fleksibel dan bayaran bulanan
    *. Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas mengemukakan permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan jawapan awal kurang daripada 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang mereka perlukan
    dari awak.

    Hubungi syarikat ini sah dan berlesen, yang diberi kuasa
    untuk memberi bantuan kewangan kepada orang
    Maklumat dan permohonan pinjaman lebih bentuk

    emel: cashfirmarena@gmail.com


    Selamat sejahtera
    Sir Joel Williams
    FIRM TUNAI PINJAMAN SYARIKAT
    Ketua Pegawai Eksekutif
    Tel: +601111850392
    Email: cashfirmarena@gmail.com
    Webisite: cashfirmarena.wordpress.com

    ReplyDelete
  10. Lembaga Pengarah ...... + 44-745-6405-237

    Saya aisha binahmed tinggal di Klang Malaysia. Saya janda dengan tiga orang anak, saya ingin memberi keterangan kepada kerja-kerja Tuhan yang baik dalam hidup saya untuk rakyat saya yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian lain perkataan itu, kerana ekonomi yang buruk di sesetengah negara. anda perlu berhati-hati kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di blog ini. Saya telah menjadi mangsa kepada 4 peminjam pinjaman tahun ini sahaja 2019, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang kawan saya yang menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang boleh dipercayai, sebuah syarikat pinjaman aasimahaadilaahmed yang membantu saya dengan pinjaman RM 480,000 pada kadar faedah yang rendah 1% dalam 1 jam yang saya memohon tanpa tekanan atau tekanan. Jika anda memerlukan pinjaman, anda boleh menghubungi firma pinjaman melalui e-mel: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Jika anda memerlukan bantuan dalam proses pinjaman, anda boleh menghubungi saya melalui e-mel: (aishabinahmed7@gmail.com) dan juga mereka adalah beberapa orang yang mendapat pinjaman di sekitar tempat saya.
    Sapukan sekarang ... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  11. sila layari laman web kami @ (aasimahaadilaahmed.loanfirm.site)
    Jabatan permohonan ..... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Lembaga Pengarah ...... + 447456405237

    BERITA BAIK! BERITA BAIK!! BERITA BAIK!!!
    Saya siti dari Tawau Malaysia .. Sebahagian besar daripada mereka yang mengatakan peminjam adalah salah, saya menjadi mangsa penipuan internet sejak 2017. Saya mengajar bahawa hidup saya telah berakhir. saya membaca mengenai papper berita mengenai firma pinjaman yang bereputasi yang membantu ramai orang di seluruh dunia termasuk orang-orang dari malaysia (AASIMAHA ADILA AHMED LOAN), dan saya mengambil kepercayaan dan memohon pinjaman sebanyak RM 550,000 selepas mengisi borang dan semua proses yang telah berjaya dilakukan, mereka memberi saya pinjaman sebanyak RM 550,000 dengan kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1% dan juga tanpa cagaran, sepanjang hayat saya dan kredit saya sudah siap, dalam masa 2 jam ke dalam akaun MAYBANK saya tanpa sebarang masalah. Sebab mengapa saya membuat pengakuan hari ini, adalah bahawa mereka telah membuat semua kesedihan saya untuk kegembiraan dan ketawa. Dia adalah Tuhan yang dihantar untuk membantu saya. Saya berterima kasih kepada Allah yang Maha Kuasa untuk menolong saya. Sekiranya anda mahukan pinjaman sebenar, hubungi syarikat pinjaman bereputasi 100% dan paling cepat dalam persetujuan dan penghantaran.
    hubungi .... aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    info.....mohamedsiti30@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Halo, saya Nyonya Christy Morris, pemberi pinjaman pribadi memberikan kesempatan pinjaman seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi utang Anda dengan segera atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan komersial Anda? Apakah Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Kami memberikan pinjaman kepada individu yang membutuhkan bantuan finansial, yang memiliki utang macet atau butuh uang untuk membayar tagihan, kami memberikan pinjaman dengan bunga rendah 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang dapat dipercaya dan diuntungkan dan akan bersedia menawarkan Anda pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (christymorrisloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  13. PERUSAHAAN PINJAMAN ALEXANDER GRACE
    ANDA SELAMAT DATANG DI GRACEALEXLOANCOMPANY (GALC)
    Good Day Sir / Madam: Apakah Anda memerlukan pinjaman mendesak untuk membiayai bisnis Anda atau tujuan apa pun? Kami adalah pemberi pinjaman bersertifikat, legal dan internasional, kami menawarkan pinjaman kepada perusahaan-perusahaan Bisnis. Perorangan, perusahaan perusahaan, badan hukum dengan tingkat bunga yang terjangkau 2%. Ini bisa berupa pinjaman jangka pendek atau jangka panjang atau bahkan jika Anda memiliki kredit macet. Kami akan memproses pinjaman Anda segera setelah kami menerima aplikasi Anda. Kami adalah lembaga keuangan independen. Kami telah membangun reputasi yang sangat baik selama bertahun-tahun dalam menyediakan berbagai jenis pinjaman kepada ribuan pelanggan kami. Kami menawarkan pinjaman Pendidikan, pinjaman Bisnis, pinjaman rumah, pinjaman pertanian, pinjaman pribadi, pinjaman mobil dengan riwayat kredit baik atau buruk. Jika Anda tertarik dengan penawaran pinjaman kami di atas, Anda disarankan untuk mengisi informasi di bawah ini dan kembali kepada kami untuk lebih jelasnya. Anda dapat menghubungi kami melalui email ini gracealexanderloancompany@gmail.com kami akan merespons Anda segera setelah kami menerima rincian aplikasi pinjaman Anda di bawah ini.

    1) Nama lengkap:
    2) Tanggal lahir:
    3) Jenis Kelamin:
    4) Status perkawinan:
    5) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    6) Durasi Pinjaman:
    7) Negara:
    8) Negara:
    9) Alamat:
    10) Telepon:
    11) Penghasilan bulanan:
    12) Pekerjaan:
    13) Agama:
    14) Apakah Anda pernah mengajukan pinjaman sebelumnya? Jika ya sebutkan nama perusahaan
    Kontak
    gracealexanderloancompany@gmail.com
    WhatsApp ::: +14077925682 [Hanya Obrolan]
    Nomor Telepon +14077925682 [Hanya Panggilan]
    untuk perhatian segera.
    Buka 24 jam dalam 7 hari seminggu.

    ReplyDelete
  14. Halo,

    Adakah anda memerlukan Pembiayaan?
    Pinjaman Perniagaan atau Peribadi?
    Adakah anda ingin Refinance perniagaan anda?

    Howardfinancialaid@yahoo.com
    Kami adalah Institusi Kewangan yang bereputasi yang dapat membantu anda dalam mengurangkan ansuran bulanan sehingga pelanggan kami mempunyai pilihan bayaran balik yang berpatutan serta ruang untuk bernafas ketika sampai akhir bulan. Hubungi Mel: Howardfinancialaid@yahoo.com

    Pinjaman kami diinsuranskan dengan baik untuk keselamatan maksimum adalah keutamaan kami. Adakah anda kehilangan tidur pada waktu malam yang membimbangkan bagaimana untuk mendapatkan pemberi pinjaman pinjaman yang sah? kami boleh membantu dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 4%. Kami berwibawa dan butiran adalah sulit.

    Jika berminat, keperluan tambahan akan dikomunikasikan kepada anda oleh ejen dalam talian kami untuk memulakan dengan jumlah pinjaman yang anda inginkan.

    Hubungi Mel: Howardfinancialaid@yahoo.com
    Whatsapp: +1 (573) 279-4038

    Wish terbaik.

    ReplyDelete
  15. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785k yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440k telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"

    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete
  16. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com)
    Nombor WhatsApp saya: +62 838-3669-4853
    jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

    ReplyDelete
  17. Halo Setiap Orang, saya adalah Ny. Sara Carlos dari Maleysia, saya sangat senang bersaksi tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada Legit dan pemberi pinjaman nyata yang telah mengubah hidup saya dan seluruh keluarga dari rumput menjadi anugerah, dari menjadi miskin menjadi wanita kaya yang sekarang dapat membanggakan kehidupan yang sehat dan kaya tanpa stres atau kesulitan keuangan. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan menipu sejumlah Rm 35.750 saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari pemberi pinjaman kredit online yang tidak menambah rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi teman saya Ahmad Mory yang baru-baru ini mendapatkan pinjaman internet online dari $ 200.000 dari perusahaan, kami membahas masalah ini dan kesimpulan kami dia bercerita tentang seorang wanita bernama Mrs. Cheryl Martins yang adalah CEO dari Cheryl Martins Loan Firm. Jadi saya mengajukan pinjaman sejumlah Rm 950.000,00 dengan suku bunga rendah 1%, sehingga pinjaman itu disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan yang dilakukan tentang transfer kredit saya hanya membayar untuk transfer pinjaman saya dan biaya verifikasi bank saya dan kurang dari 5 jam pinjaman saya disimpan di rekening bank saya. Jadi saya ingin menasihati setiap orang yang membutuhkan pinjaman untuk segera menghubungi dia melalui: (cheril.martinsloanfirm@gmail.com atau Whatsapp (+2349014625526), ​​Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini saya berdoa agar Tuhan memberkati kerabat dan ini sangat bagus untuk hal-hal baik yang telah dia lakukan dalam hidup saya dan terima kasih kepada kesaksian Ahmad mory yang mengarahkan saya ke perusahaan ibu muslim yang benar-benar setia, Anda juga dapat menghubungi saya di carlossara986@gmail.com untuk info lebih lanjut dan inilah kontak teman saya terlalu ahmadrapa79@gmail.com yang memperkenalkan saya kepada Mrs. Cheryl Martins, Anda juga dapat menghubunginya

    ReplyDelete
  18. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh
    Negara: Indonesia
    Nama: Siti Aminah
    Alamat: Jakarta Barat
    Nombor WhatsApp: +62 859-4202-5695
    e-mel saya: sitiaminah6749@gmail.com

    Sudah tiga tahun saya memberi kesaksian mengenai ibu Alicia Radu bagaimana dia menolong saya dan keluarga

    nama saya Siti Aminah dari Indonesia, tolong saya cadangkan semua orang di sini harus sangat berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka tetap menjadi syarikat yang sebenarnya dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana ditangkap oleh orang kerana berhutang.

    Saya hampir menyerah sehingga saya meminta nasihat seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman asal dan syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam waktu kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah rendah 2%. Saya sangat terkejut ketika memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang penangguhan atau kekecewaan, jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat pinjaman dengan mudah tanpa tekanan daripada Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana berpeluang membaca kesaksian ini hari ini. Oleh itu, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com)
    jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga dapat menolong orang lain setelah anda menerima pinjaman anda.

    Nombor WhatsApp Saya: +62 859-4202-5695
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com)
    hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    ReplyDelete
  20. Hello

    We are contacting you in view of the urgency, to inform you following the inconvenience and delay recorded during the periods of the Covid-19 pandemic.
    Our financial structure offers a loan without repayment opportunity to the first One Hundred and Twenty (120) clients for the expansion of their activities.
    Yes, you have understood it correctly, you will receive your credit without repaying it !!!

    Contact us SYLVIENE MARIE TRULES (mail: sylvienetrules@gmail.com)

    ReplyDelete
  21. Dans un contexte très difficile en ce début d’année 2023 pour l’obtention d’un crédit pour l’achat de notre logement, vous avez été d’une aide précieuse et notre projet a pu se concrétiser grâce à vous. J’apprécie votre professionnalisme, votre disponibilité, votre écoute de nos besoins et vos explications très claires. Le suivi s’est fait du début à la fin. Merci. Soyez certain que je vous conseillerais à d’autres personnes sans hésitation. E-mail: rechflorance@gmail.com

    Du respect a cette femmes (FLORENCE RECH)

    ReplyDelete

Facebook