Friday, October 14, 2016

4 Jenis Rumput Tropika Paling Tahan Teduhan



Assalamualaikum & salam sejahtera.

Banyak rumput yang kita lihat, ditanam di kawasan lapang, terbuka. Untuk mendapatkan sinaran matahari yang maksima.

Tapi ada ke rumput yang boleh hidup di kawasan redup, bawah pokok, di bawah teduhan pokok-pokok besar?

Ya, ada yang boleh hidup bawah teduhan & tahan naungan.

4 jenis rumput yang paling tahan teduhan adalah:

1. Panicum maximum

2. P. maximum cv. Tanganyika
3. Digitaria setivalva

4. Brachiaria decumbens


4 jenis rumput ini adalah hasil kajian CC Wong, H. Rahim dan M.A Mohd Sharudin, dengan tajuk kertas kajian mereka, Shade Tolerance Potential of Some Tropical Forages For Integration with Plantations.

4 jenis rumput ini adalah daripada 12 jenis rumput yang dikaji. 12 rumput tersebut adalah:

1. Axonopus compressus (Sw.) Beauv. RUMPUT KARPET
2. B rachiaria decumbens Stapf . RUMPUT SIGNAL
3. Brachiaria ruziziensis Germain & Evrard . RUMPUT CONGO.
4. Digitaria setivalva Stent. RUMPUT DIGIT MARDI
5. Digitaria decumbens cv. Transvala (Stent) RUMPUT TRANSVALA DIGIT
6. Ottochloa nodosa (Ktnth) Dandy RUMPUT PAHIT

7. Panicum maximum var. trichoglume (Eyles) RUMPUT PANIC
8. Panicum maximum lacq. RUMPUT GUINEA
9. Panicum maximum cv. Tansanvika RUMPUT GUINES TANGANYIKA
10. Paspalum conjugatum Berg. RUMPUT TEE
11. Setaria sphacelata var. sericea cv.  Kazungula (Schumach) Stapf. & C.E. Hubb RUMPUT SETARIA KAZUNGULA

12. Setaria sphacelata var. splendida (Stapf.) RUMPUT SETARIA SPLENDIDA


Ranking:
56% Cahaya
1- Tanganyika guinea
2- Common guinea
3- MARDI digit
4- Green panic
5- Signal grass

34% Cahaya
1- Common guinea
2- Tanganyika guinea
3- Green panic
4- Rumput pahit
5- MARDI digit

18% Cahaya
1- Tanganyika guinea
2- Green panic
3- Common guinea
4- Carpet grass
5- Signal grass

Rumput pahit tu, ada banyak tumbuh bawah pokok sawit. Boleh p cari tengok. Kambing pun suka makan, naik pun cepat. Cumanya, kadar nutrisi tak berapa pasti. Kalau buat silaj cantik tu. Hehehe.

Sekian saja perkongsian pasal rumput. Boleh la cari benih rumput untuk ditanam di kawasan teduhan jika tiada kawasan lapang. Yang penting, penjagaan kena betul, waktu tuai kena cantik. Baru dapat maksimumkan zat rumput tu. Terima kasih.












7 comments:

  1. Assalammualaikum..Don, nk tanya..rumput yg mcm tebu tp warna purple tu...seanggkatan dgn napier jgk ka? Kambing mkn ka rumput tuu?

    ReplyDelete
  2. Asalamualaikom nak Tanye rumput ni Ada benih tak......

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum..admin Boleh bg artikal rumput mulato

    ReplyDelete
  4. Le_Meridian Funding Service gikk utover kravene sine for å hjelpe meg med lånet mitt som jeg brukte utvide apotekvirksomheten. De var vennlige, profesjonelle og absolutte perler å jobbe med. Jeg vil anbefale alle som leter etter lån å kontakte. E-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... 19893943740.

    ReplyDelete
  5. Salutations du grand ordre des Lumières pour les États-Unis et pour le monde entier, c'est une occasion ouverte de rejoindre la communion des Éclairés où vous pourrez récupérer vos rêves perdus, et où vous pourrez voir la lumière de la richesse et du bonheur sans aucun sacrifice de sang. Et nous payons également la somme de 550 000 $ pour obtenir tous les nouveaux membres lorsqu'ils rejoignent la fraternité et aussi dans une maison de leur choix et de leur emplacement avec des investissements ainsi que cette opportunité dans la vie pour qu'ils soient célèbres.

    AVANTAGES DONNÉS AUX NOUVEAUX MEMBRES QUI JOIGNENT À LIGHTING.
    1. Récompense en espèces de 550 000 $.
    2. Une nouvelle voiture Sleek Dream d'une valeur de 150 000 USD
    3. Une maison de rêve achetée dans le pays de votre choix.
    Un mois de concertation avec les 5 meilleurs au monde.
    Les dirigeants et 5 célébrités les plus importantes du monde. Si vous êtes intéressé, veuillez contacter l'adresse e-mail précédente = illuminatiworld521@gmail.com ou notre  +234908130594214 

    ReplyDelete
  6. Testimoni saya tentang bagaimana saya menjadi ahli Illuminati. Saya ingin tahu orang yang ingin menyertai Illuminati hebat sebagai ahli hebat Illuminati yang mahukan saya sebagai ahli hebat. Namanya ialah Lord Felix Morgan. Bantu saya memulihkan hidup saya dari peringkat kematian. Dilepaskan selepas kira-kira 5 tahun dan enam bulan. Selepas dikhianati oleh begitu ramai ahli Illuminati. Selama bertahun-tahun saya putus asa dan kewangan di lapangan. Tetapi pada suatu hari ketika melayari internet, saya terjumpa posting Ahli Besar Illuminati Lord Felix Morgan dan mengatakan bahawa jika anda adalah salah seorang ahli Illuminati yang hebat, anda boleh menjadi terkenal, kaya dan berjaya dalam hidup. Saya menghubunginya dan saya menerangkan segala-galanya kepadanya dan dia mengesyorkan pendaftaran yang digunakan dan saya membayar ahli besar untuk memulakan saya dan saya telah dimulakan ke dalam World Order of the Illuminati. Selepas itu, mereka memberi saya semua garis panduan dan memberitahu saya bahawa selepas permulaan ahli baharu akan diberi ganjaran wang tunai $1,000,000. Dengan bantuan Lord Felix Morgan. Saya telah dimulakan sepenuhnya sebagai ahli penuh Illuminati. Jika nasihat anda ialah anda pernah mencuba penipu sebelum ini atau sedang, terpulang kepada saya untuk membantu anda menyertai jadi cuba Lord Morgan. Ini adalah peluang terbaik anda untuk menjadi apa yang anda inginkan dalam kehidupan masa depan anda. Hubungi beliau melalui WhatsApp +2348055459757 atau e-mel: Illuminatiofficial565@gmail.com

    ReplyDelete

Facebook