Saturday, September 29, 2012

Lama sudah tak diupdate blog ini..

Assalamulaikum dan salam sejahtera

setelah sekian lama tak update blog ni, dapat gak peluang. ada kursus dan sebagainya. gambar-gambar kandang akan diupload nanti, sebab online di CC. hehe.

banyak cerita yang menyayat hati nak dikongsikan.kambing gugur, mati. dan juga modification yang dibuat dikandang.

ada juga kambing yang terpaksa di jual. dan juga plan mengenai projek intergrasi kelapa sawit yang akan dijalankan tahun hadapan.

nantikan post saya yang seterusnya. saya akan cerita lebih detail satu per satu isu-isu di atas. apa pun, perjuangan dalam dunia penternakan kambing akan diteruskan. pengalaman mematangkan kita.

majulah kambing tempatan untuk rakyat Malaysia. sekian.

4 comments:

  1. Salam Tuan blog..

    biasela penternak PJJ mcm nilah dugaannya..tapi takpa skurang2-nya banyak pengalaman dapat diperolehi.Projek integrasi sawit mmg cantik tu,bleh la join aku dan sifu alwi yang menternak dlm ladang sawit..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam bro isal.

      tu la. macam2 pengalaman. kalo bukan sebab minat, memang give up dah. tapi dengan minat & semangat yang berkobar2 ni, takkan saya mengalah.

      projek intergrasi sawit buat kat felda. memang nak join da club la ni. hahaha. cuma boleh buat kt tnah 1.4 ekar je. yang lain dok tanam semula. buat kandang celah2 pokok sawit.

      boleh tak bro bagi cadangan macam mana nak generate income melalui intergrasi ni? 1st nak buat breeding. income mesti lambat. kalo buat fidlot atau akikah ok x? macam mana dari segi meminimumkan kos?

      Delete
    2. den nk smbang psal kos ni xtau sgt.hihi.pembiakan mmg lambt bro utk tahun awal operasi.tp kalu brjya dgn pmbiakan insyaallah income berterusan dan makin bertambah dengan peningkatan induk.feedlot utk kmbg jrg org bt sbb kmbg ni leceh cket,silap2 tak kena gaya rugi sbb dia mati..akikah mgkin boleh tp hrga kambing import den dgr banyak naik skrg,prosedur pun dah ketat kndang kna audit dgn MLA Australia dlu..kalu beli brg kmpung trade cket2 mgkin boleh..tp pyah nk cari branglaa..

      bro fokus dlu kt pembiakan/breeding sbb peringkat awal mmg agak mencabar mcm den laa..nsib baik jumpa sifu alwi..bro dkat dgn sifu alwi punya tempat..bleh mntak tnjuk ajar dari dia..

      Delete
    3. bro isal, sekarang ni pembiak tempatan kena lebih agresif. sekarang dah bertambah ahli baru di kandang saya. walaupun ada yang mati, kelahiran baru ni mengubat duka di hati. cewah... langkah sebagai pembiak semakin ke hadapan.

      Delete

Facebook