Saturday, November 24, 2012

Siri Jelajah Pengembala Kambing: Alwi Goat Farm, Part 2


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

hari baru tergerak untuk update blog. karangan dah siap lama, sebab internet macam siput sedut, susah nak upload gambar. sekarang, saya mempersembahkan kepada tuan-tuan dan puan-puan penternak kambing sekalian.

jadi seperti yang dicadangkan, saya nekad untuk datang lagi ke Alwi Goat Farm. 21/10/2012, saya tiba di kandang Prof Alwi dalam pukul 5 lebih. kali ni dapat datang waktu cerah. hahaha. tapi, untuk lawatan ini, saya bergerak dari tempat saya di Kuala Ketil, Kedah. 3 jam lebih baru sampai. dan lawatan ni memakan masa lebih 5 jam di kandang Prof. sempat dibelanja oleh Prof, kuey teow goreng dan teh ais serta berjemaah Maghrib dengan beliau.

banyak juga dikongsikan oleh Prof dan juga saya. waktu di kandang, Prof ada menunjukkan cara untuk eartag yang betul, perlu tangki air yang lebih secure, penggunaan papan dan kayu untuk membuat palung makanan dan juga cara-cara untuk deworming.

EARTAG yang betul adalah apabila kita membuat tagging, dan tagging itu berjaya tanpa berlaku pendarahan. untuk lebih detail mengenai eartag, boleh baca di sini. How to Eartag Your Goat

Gambar menunjukkan lokasi yang patut di eartag.

TANGKI AIR, kadang-kadang apabila kita mengambil ringan, ini akan menjadi punca kepada masalah-masalah di kandang kita. kita perlu supply air yang bersih kepada kambing-kambing kita. air yang bersih bermaksud, sumber air yang bersih, dan bekas air yang bersih.

punca kepada masalah yang dikenalpasti oleh Prof di kandangnya adalah di dalam tangki air terdapat najis tikus. ini adalah perkara serius. tikus adalah antara pembawa penyakit yang amat berbahaya. dan sebagai langkah pencegahan kepada masalah ini, Prof telah menggunakan tangki air yang mempunyai saluran kecil di bibir tangki, bagi mengelak bendasing dari luar daripada terus masuk ke dalam tangki.


saliran kecil ini akan menyahkeluarkan air atau bendasing yang masuk daripada luar melalui penutup tangki.

PALUNG MAKANAN yang diperbuat daripada kayu dan papan adalah lebih sesuai kerana bekas makanan akan menjadi lebih cepat kering dan elak air bertakung jika kambing kencing.


palung ini digunakan untuk memberi makan kepada pejantan-pejantan di Alwi Goat Farm. special feed untuk penambah tenaga pejantan.

untuk DEWORMING, antara tips yang dikongsikan oleh Prof adalah, cecair deworm perlu digoncang dahulu supaya kandungan dalam cecair tersebut sebati dan lebih memberi kesan. ubat deworm tidak perlu ditukar selalu, guna sehingga hilangkan kesannya. perlu buat rekod deworming. antara cacing yang bermaharajalela di kawasan tropika adalah tapeworm dan juga lung fluke/flukeworm. keadaan tropika yang mempunyai humidity tinggi akan merangsang pembiakan cacing-cacing. dan kerana itulah Prof Alwi deworm kambing-kambingnya. bak kata Prof Alwi dalam blog beliau, penggunaan ubat-ubat moden dapat mengurangkan kos operasi seterusnya meningkat output. boleh baca di sini, Tradisional VS Moden

Kambing yang dikesan kecacingan.

saya juga berkongsi cerita mengenai keluarga saya, perjalanan hidup saya dan bagaimana saya mula terlibat dengan dunia penternakan kambing ni. saya juga ada berkongsi sedikit info mengenai hasil-hasil pembacaan saya di internet. banyak lagi ilmu yang dikongsikan oleh Prof Alwi.

jadi, inilah serba sedikit rumusan daripada lawatan saya yang kali kedua ini. sangat bertuah dan beruntung apabila dapat berjumpa dengan seorang pembiak kambing yang sangat legend, Prof Alwi. terima kasih  banyak-banyak diucapkan kepada Prof Alwi di atas ilmu yang telah disampaikan. Semoga dengan pertemuan kita ni merupakan satu titik kepada era baru penternakan kambing di Malaysia, insyaAllah. majulah ternakan kambing tempatan untuk industri daging Malaysia.

kandang Alwi Goat Farm dari jauh

sebahagian daripada kambing yang diternak

bawah kandang. Prof Alwi ada cadangan projek saliran, tapi belum ada kesempatan.


Rumah Prof Alwi. kecik je, tinggal 4 beranak. elektrik dari generator. sempoi. kereta dia di depan, kereta saya di belakang.

Diego, steady je. anjing tu, pekerja dia punya.

kawasan sekitar kandang yang masih kosong, tapak kandang yang dirobohkan dan kandang pertama untuk anak kambing jantan cerai susu.

kandang pertama Prof Alwi.

Berger, chief dalam kandang. sedang berehat, bagi laluan kepada yang muda plak. haha.

30 comments:

  1. Assalamualaikum tuan blog..

    lama juga mnnti part 2 punya smbungan.mcm sinetron pulak.hehe..utk makluman Berger tlah selamat di jual utk akikah utk musim raya haji lepas.jd tnggal 2 ekor je pejantan alwi..kadang2 rasa mcm trlalu mnganggu alwi,den dah 3 kali mlawat kndg dia.mgkin kali ke3 tu yg last laa.haha..lepas ni gnekan komunikasi jrak jauh jer@telefon..kambing amacam bro don?sihat dan smakin membiaklah hendaknya..:-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam...

      haha, sinetron sangat. tulis lama dah, nak masuk dalam blog tu yang pending. Berger dan dijual? yela, dia dah slow, beri laluan pada yang muda plak. 2 ekor tu pun legend pa.

      alah, rasanya dia ok je kot. cuma kadang2 sibuk sebab kena handle sorang2. yeke last tu? macam nak p lagi je nanti tu. jarak jauh pun kadang lambat gak dia reply. hahaha.

      kambing kalo ikutkan, adik2 kata ok. ok macam mana tak tau la. musim beranak yang latest dapat 7 ekor anak, tapi 2 ekor dah mati. sebab ibu tak nyusu. nasib baik yang sekor dari kembar yang mati dapat diselamatkan, bottle feeding. hoho.

      harap2 semakin membiak la. insya Allah. semoga kambing bro pun membiak gak. maklumla, projek nak extend lagi. hehe.

      Delete
    2. http://alwigoatfarm.blogspot.com/2012/11/demand-explosion.html

      Cuba baca part awal2 tu. Hehe

      Delete
  2. okla tu den pun tahun prtma bela kmbing.bnyak jgak yg gugur..tp sekrang alhamdulillah dengan ilmu yg disedut dr pmbcaan,pngalman dan dr prof.alwi dpt dikurangkn dgn jayanya.hehe..den doakn kita semua brjya dgn program pembiakan masing2,barulah dpt mmbuka mata org lain yg kambing kampung/kacukn kmpung adalah baka yg trbaik untuk pmbiakn di ngara kita..bila ada bukti barulah orang akan percaya..dan jgn lupa program terbesar adalah penambahbaikan utk baka KATJANG.rujuk http://alwigoatfarm.blogspot.com/2011/01/my-buck-and-future.html ni mmg ala2 "survival of the fittest"...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya masih belum dapat praktikkan ilmu yang dapat secara terus. kena bertahan lagi 2 3 tahun baru dapat. insya Allah, semoga program pembiakan kambing kita akan berjaya seterusnya membuktikan darah tempatan terbaik. baru la orang percaya dan dapat mulakan projek ternakan kambing dengan kos yang lebih rendah. yeza, saya suka baca post tu. terbaik! memang sruvival!

      Delete
  3. Assalamu'alaikum Wrmbth Ustaz Don, Semoga terus maju dalam bidang penternakan kambing insyaallah.

    Terima kasih banyak2 atas apa yang bermanfaat yang dikongsikan. Semoga jadi amal jariah bersama insyaallah.

    Banyak sisi boleh belajar dari Alwi ni. Ilmu kambing memang kaya dan lokek berkongsi. Dapatlah orang muda macam kita ni dapat belajar. Saya juga banyak meraih manfaat dengan melawat kandangnya.

    Banyak lagi boleh belajar dari dia, cara layan tetamu dari jauh dan dekat tak kira latar belakang. Sekurang2nya mesti dia bagi sebotol air mineral. Memang ikut saranan islam, memuliakan tetamu. Ini pun aku belajar dari dia, musafir jauh2 datang lebih 2 marhala nak atang belajar sedikit sebanyak. Macam Ustaz don dan Tuan Feral Isal datang nun dinihari pagi dan setelah matahari terbenam pun dia Alwi masih laksanakan tuntutan agama memuliakan tetamu. Perghh.. Walaupun sibuk dengan tugas dikandang dan komitmen pada anak isteri.

    Dia juga ajar kita rahsia untuk berjaya, amal sedekah berterusan. Dah macam apa yang sheikh mokhtar al bukhary buat dan ramai lagi orang berjaya ni. Sulaiman Al Rajhi pun buat macam ni juga.

    Dengan model pembiak kambing berjaya macam Alwi insyaallah kita kena cuba amalkan. Aku pun macam Isal juga, rasanya cukuplah bagi aku datang 2 kali dari klang. Bagi can pada orang lain pulak, ikut maklumat dari Alwi memang makin ramai pelawat datang kandang dia sekarang. Sehingga kena rombak kembali jadual keluarga.

    Teruskan berkongsi dan berusaha Ustaz Don yang dikasihi Allah. :)

    ReplyDelete
  4. waalaikumussalam wrmbth akhi fairul. mana ada ustaz don. tu orang lain. hahaha. insya Allah, semoga terus maju.

    sama-sama akhi, apalah sangat ilmu yang sedikit ni. boleh kongsi, kita kongsi. untuk kebaikan bersama. demi industri ternakan kambing Malaysia.

    memang banyak yang boleh belajar dari Prof Alwi. maklumlah, fulltime goat farmer. tak cukup sehari kalo pergi ke kandang dia. disebabkan saya jauh di utara, kerja di sarawak, tak dapat la nak menuntut lama.

    betul tu akhi, layanan tetamu memang tip top. walaupun saya datang dah nak maghrib, steady je dia. pergi jugak ke kandang dengan lampu suluh. komitmen dia memang tinggi. anak bini, kambing.

    sedekah tu yang jadikan harta kita bersih dan makin bertambah dividennya yang bila-bila kita akan dapat di masa hadapan. orang-orang Islam yang berjaya dalam dunia perniagaan ni sentiasa mengamalkan petua ni.

    insya Allah, dengan ada model macam dia, industri ternakan kambing kita boleh jadi lebih maju. apa yang perlu kita perlu perbetulkan mentaliti orang kita terhadap sektor ternakan kambing ni. apa yang penting, tidak berputus asa.

    saya rasa saya tak cukup lagi, banyak lagi nak menuntut. kalo diizinkan, nak je saya berkhemah kat kandang dia, belajar sambil buat. lebih intensif daripada kursus-kursus yang ada. tapi masanya belum tiba lagi, insya Allah, di masa hadapan.

    sama-sama akhi Fairul. semoga ilmu yang saya kongsikan ini dapat memberi manfaat kepada semua orang. saya akan terus berkongsi ilmu penternakan kambing ini sebab saya memang minat. saya mahu lebih ramai penternak muda seperti saya mula mengorak langkah sebagai usahawan projek ternakan kambing. insya Allah.

    ReplyDelete
  5. Halo Setiap Satu, nama saya wanita Jane alice dari Indonesia, dan saya bekerja dengan bersatu bangsa kompensasi, dan kami telah mendengar dan juga membuat pinjaman dari perusahaan pinjaman, saya cepat ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan seluruh Indonesia yang mencari pinjaman di internet sangat berhati-hati untuk tidak jatuh di tangan scammers dan fraudstars, ada banyak lender kredit palsu di sini di internet dan beberapa dari mereka adalah asli dan nyata, aku ingin meluncur kesaksian tentang bagaimana Tuhan menuntun saya untuk pemberi pinjaman dan Pinjaman nyata genue telah mengubah hidup saya dari rumput rahmat, setelah saya telah tertipu oleh beberapa pemberi pinjaman kredit di sini di internt, saya kehilangan banyak uang untuk membayar biaya pendaftaran, isurance, pajak, dan setelah pembayaran saya masih tidak mendapatkan saya pinjaman. Setelah berbulan-bulan mencoba untuk mendapatkan pinjaman di internet dan jumlah scammed kali uang tanpa mendapatkan pinjaman dari perusahaan mereka sehingga saya menjadi begitu putus asa dalam mendapatkan pinjaman dari online genue kredit pemberi pinjaman yang tidak akan meningkatkan rasa sakit saya, jadi saya memutuskan untuk menghubungi seorang teman saya yang baru-baru mendapat pinjaman online, kita membahas kesimpulan kita tentang masalah dan dia bercerita tentang seorang wanita yang disebut Mr Dangote yang merupakan CEO dari Dangote Pinjaman Perusahaan. Jadi saya diterapkan untuk jumlah pinjaman (Rp400,000,000) dengan tingkat bunga rendah 1,5%, tidak merawat usia saya, karena saya mengatakan kepadanya apa yang saya ingin menggunakan uang itu untuk membangun bisnis dan pinjaman saya disetujui dengan mudah tanpa stres dan semua persiapan dilakukan pada transfer kredit dan dalam waktu kurang dari 24 jam setelah pendaftaran pinjaman, sudah disimpan ke bank dan mimpi saya datang melalui. Jadi saya ingin saran yang membutuhkan genue panggilan pinjaman cepat sekarang email di Dangotegrouploandepartment@gmail.com. dia tidak tahu bahwa aku melakukan ini. Saya berdoa agar Tuhan memberkati dia untuk hal-hal baik yang telah dilakukan dalam hidup saya. Anda juga dapat menghubungi saya di ladyjanealice@gmail.com hari yang indah lebih info..

    ReplyDelete
  6. Halo sesama Indonesia dan pinjaman pencari, silahkan saya ingin Anda semua untuk menjadi sangat berhati-hati dalam pinjaman online mereka pinjaman online seharusnya menjadi yang terbaik dan cepat portal pinjaman pernah tapi harus menjadi penyalahgunaan oleh banyak pemberi pinjaman palsu di luar negeri saya akan saran Anda untuk tidak mengajukan pinjaman di internet karena tidak semua dari mereka yang nyata, mereka adalah curang dan mencari seseorang untuk menipu, mereka akan meminta anda untuk mengirim uang untuk biaya asuransi mentransfer pendaftaran dan masih anda tidak akan mendapatkan pinjaman Anda, mereka tidak sesungguhnya aku telah menjadi korban di 5 pemberi pinjaman yang berbeda di sini dan saya mengirim sejumlah pelukan uang hampir 100 juta untuk biaya varius karena saya sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman ini karena ibu saya sangat sakit dan bisnis tidak booming dan saya percaya untuk menjadi yang pertama kalinya tapi aku tidak bisa mendapatkan pinjaman dari any.The pemberi pinjaman tidak pernah memiliki kantor mereka tidak memiliki ponsel kantor mereka tidak memiliki kartu id, mereka tidak memiliki klien rekening remittance di bank manapun, di atas semua bukan dari mereka adalah dari Indonesia mereka tidak memiliki kerabat apapun di sini di Indonesia. silahkan, ketika Anda mencari pinjaman meminta mereka untuk setiap iterms ini mereka tidak dapat membuktikan, sehingga mereka fack dan tidak nyata silakan anda harus sangat berhati-hati sehingga Anda tidak akan tertipu dan ditipu seperti saya jika Anda benar-benar ingin untuk menerapkan di internet hanya ada satu pinjaman serikat kredit nyata dengan kantor comfirm saya percaya begitu banyak karena setelah saya mencoba beberapa tempat dan saya ditipu, saya begitu banyak sakit karena saya memiliki utang untuk membayar dan ibu sakit sehingga saya inlaw di Jarkata membantu saya keluar untuk mencari serikat kredit atau perusahaan aku bilang aku tidak ingin ada lender nama asli dan sah serikat kredit dengan kantor dan dia menemukan serikat kredit yang berkantor pusat Riyadh Aasimaha adila loan dan begitu saya inlaw adalah orang yang membantu saya untuk mengikuti semua aturan dan peraturan dan untuk kemuliaan allah saya mendapat pinjaman dari perusahaan 350 juta jadi jika Anda membutuhkan pinjaman anda harus menghubungi AASIMAHA LOAN dan mengikuti aturan dan peraturan dan saya meyakinkan anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman anda dalam waktu kurang dari 18 jam anda dapat menghubungi serikat kredit nya di email (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) anda masih dapat menghubungi saya di email saya di omogbudeabundance@gmail.com perhatikan SEMUA yANG CLAIM MEREKA Pemberi pinjaman, BEBERAPA PERUSAHAAN TIDAK MEMILIKI KANTOR DAN KANTOR ADDRESS PLEASE SANGAT CAREFUL the serikat kredit sebenarnya adalah di (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  7. Hola semua orang di situs ini yang membutuhkan bantuan pinjaman saya Gomez Ella dari Jakarta seorang janda dan ibu dari 1 putri Dina yang semuanya saya saya di sini untuk berbagi dengan dunia dan sesama indonesia untuk membantu saya terima dan berdoa untuk ibu AASIMAH Adila AHMED KREDIT PERUSAHAAN yang membantu saya dengan 390jt ketika hidup yang berarti kurang dan tidak apa hidup itu semua dimulai ketika putri saya saya suffery dari kanker dan dokter mengatakan kepada saya dia akan perlu melakukan operasi besar ketika saya memiliki berita dari dokter saya menangis Mahakuasa allah mengapa saya ada suami tidak ada anggota keluarga untuk membantu dan bisnis tidak booming saya turun ke jalan jakatar mencari satu dan pinjaman untuk membantu menyelamatkan anak saya tidak ada tubuh bisa membantu saya itu 4 Mei 2016 ketika saya pergi ke cyber cafe di jalan saya untuk mengetik mengatur surat saya ingin KTT ke organisasi amal saya bertemu seorang pria yang berusia kelas setimnya copy scanning foto saya dari kartu identitasnya saya melihat dengan dia bentuk pinjaman cetak yang sudah harus mengisi dengan dia aku kekuatan untuk menanyakan sekaligus sehingga dia mengatakan kepada saya bahwa ada sebuah perusahaan pinjaman yang ia tahu betul bahwa akan membantu saya tanpa biaya apapun dan bahwa ia telah meminjam uang dari perusahaan pinjaman 2 kali dengan gagal bahwa kantor pusat perusahaan pinjaman di saudi arabia dan mereka sangat cepat dan AASIMAHA asli Adila AHMED lOAN PERUSAHAAN (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Dia memberi saya alamat email ibu dan saya diterapkan untuk kejutan terbesar saya saya mendapat peringatan pinjaman saya di telepon saya dalam waktu kurang dari 17 jam .it seperti palsu ketika saya pertama kali melihat jumlah tetapi, itu semua sangat nyata itu akan menarik bagi Anda untuk mengetahui bahwa sebelum saya bertemu mr Hassan saya telah mencoba untuk mendapatkan pinjaman dari berbagai perusahaan beberapa akan menuntut biaya pendaftaran dan beberapa biaya transfer dan biaya asuransi saya miskin saya tidak bisa membayar mereka apa yang mereka meminta saya untuk membayar .please aku ingin kalian semua menjadi sangat berhati-hati dalam Internet saya akan saran Anda untuk tidak mengajukan pinjaman di internet karena tidak semua dari mereka adalah nyata mereka akan meminta Anda untuk mengirim uang untuk pendaftaran, transfer, biaya asuransi dan masih Anda tidak akan mendapatkan pinjaman Anda jika Anda benar-benar ingin menerapkan di internet, hanya ada satu perusahaan pinjaman saya percaya begitu banyak karena jadi jika Anda membutuhkan pinjaman Anda harus menghubungi AASIMAHA Adila AHMED dan mengikuti aturan dan peraturan dengan numember akun Anda yang benar dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan pinjaman Anda dalam waktu kurang dari 17 jam, Anda dapat menghubungi perusahaan pada (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) untuk setiap mempertanyakan saya
    i ella akan tetap berterima kasih kepada AASIMAHA Adila AHMED menyelamatkan kehidupan dan membantu bisnis meningkatkan lagi mungkin allah memperbesar perusahaan ini

    Email(ellagomez2030@gmail.com)

    ReplyDelete
  8. Halo, aku Joy Wilson, pemberi pinjaman kredit swasta, yang Anda dalam utang? Anda membutuhkan dorongan keuangan? Saya sah terdaftar dan disetujui untuk mengontrol lembaga keuangan. Aku memberikan pinjaman untuk lokal dan internasional untuk semua orang yang membutuhkan pinjaman, dan dapat membayar kembali pinjaman, pada tingkat 2%. Aku memberikan pinjaman melalui transfer rekening atau cek bank juga mendukung. Tidak memerlukan banyak dokumen. Jika Anda ingin mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman reputasi kami.
    Anda dapat menghubungi kami melalui Email: joywilsonloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  9. Halo

    Anda membutuhkan pinjaman asli antara Rp500.000 untuk 50.000.000 Juta Rupee?

    Terapkan untuk cepat dan nyaman pinjaman untuk membayar tagihan dan untuk memulai pembiayaan baru pada bisnis Anda dengan tingkat bunga terendah 2%. Hubungi kami hari ini melalui: Chrisrichardloanfirm@gmail.com

    Terima kasih

    Mr Chris Richard

    ReplyDelete
  10. Apakah Anda mencari pinjaman? Anda membutuhkan Kredit Usaha, Kredit Tanpa Agunan, Kredit Perumahan, Atau yang Anda menolak pinjaman oleh bank atau lembaga keuangan untuk satu atau lebih alasan? Anda memiliki tempat yang tepat untuk solusi pinjaman Anda di sini! perusahaan pinjaman Elina Johnson kita terbatas dalam memberikan pinjaman kepada perusahaan dan individu pada tingkat bunga rendah dan terjangkau dari 2%. Silahkan hubungi kami melalui e-mail hari ini melalui elinajohnson22@gmail.com

    Kami memberikan pinjaman mulai dari Jumlah minimum 5.000 untuk 500.000.000,00 pada mata uang berikut: Inggris Dolar Negara, Eropa dan Great British Pounds (GBP).

    DATA PEMOHON:

      1) Nama Lengkap:
      2) Negara:
      3) Alamat: a
      4) Negara:
      5) Sex:
      6) Status Pernikahan:
      7) Pekerjaan:
      8) Nomor Telepon:
      9) posisi Saat ini di tempat kerja:
      10) Pendapatan Bulanan:
      11) Jumlah Pinjaman Dibutuhkan:
      12) Durasi Pinjaman:
      13) Tujuan Pinjaman:
      14) Agama:
      15) Apakah Anda menerapkan sebelum;
      16) Tanggal lahir;
      Terima kasih,
    Mrs Elina Johnson

    ReplyDelete
  11. Halo,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berbagi karya Allah yang baik dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi buruk di beberapa negara.
     Saat ini saya tinggal di jakarta di Indonesia. Saya seorang Janda dengan empat anak dan aku terjebak dalam situasi keuangan pada bulan Juli 2016 dan saya perlu untuk membiayai dan membayar tagihan saya
    Saya adalah korban dari penipuan pemberi pinjaman 4-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan bahwa teman-teman saya menjelaskan situasi saya dan kemudian memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan internet di sini, tapi mereka masih sangat nyata di perusahaan pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN Rp500.000.000 sangat mudah dalam waktu 24 jam yang saya diterapkan, jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON PINJAMAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda, silakan hubungi ELINA JOHNSON PINJAMAN PERUSAHAAN. menghubungi mereka melalui email:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  12. Kami adalah sebuah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda akan melalui kewangan
    masalah, jika anda mempunyai keadaan huru-hara kewangan dan anda memerlukan dana untuk
    memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau membayar
    bil, memulakan perniagaan yang baik atau anda mendapati sukar
    mendapatkan pinjaman modal dari bank-bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e - mail
    rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

     "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu begitu sahaja,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

    Nama awak: ______________________
    Alamat anda: ____________________
    Negara awak: ____________________
    Tugas anda: __________________
    Jumlah pinjaman yang diperlukan: ______________
    Tempoh pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon: ________________
    Adakah anda memohon pinjaman sebelum: ________________
    Jika anda telah memfailkan pinjaman sebelumnya, di mana anda dirawat dengan jujur? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, keadaan huru-hara, dan cabaran
    hubungi REBECCA WILLIAMS LOAN FIRM hari ini melalui e - mail:
    rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  13. PELUANG LAIN LAGI, APAKAH ANDA USAHA MAN / WANITA, A PEKERJA DI ORGANISASI, Wiraswasta? Membutuhkan pinjaman pribadi untuk bisnis tanpa stres, Jika demikian, hubungi kami hari ini, kami menawarkan pinjaman pada tingkat bunga rendah dari 2%, Anda dapat melanjutkan tahun ini dengan senyum di wajah Anda, keselamatan, kebahagiaan pelanggan kami adalah kekuatan kita . Jika Anda tertarik, mengisi formulir aplikasi pinjaman di bawah ini:
    Informasi Peminjam:

    Nama lengkap: _______________
    Negara: __________________
    Sex: ______________________
    Umur: ______________________
    Jumlah Pinjaman Dibutuhkan: _______
    Durasi Pinjaman: ____________
    Tujuan pinjaman: _____________
    Nomor ponsel: ________

    Untuk informasi lebih lanjut silahkan hubungi kami sekarang melalui email: mariasednerloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  14. Halo semua,
    Nama saya Marcia Retnawati dari kota Batan Miroto Semarang di Indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberi saran kepada semua orang untuk berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di sini, begitu banyak kreditur pinjaman di sini adalah scammers dan mereka hanya di sini untuk menipu Anda dari Uang Anda, saya mengajukan pinjaman sekitar 100 juta dari seorang wanita di Malaysia dan saya kehilangan sekitar 6 juta tanpa mengambil pinjaman, mereka berkali-kali meminta bayaran, saya membayar hampir 6 juta uang jadi saya tidak mendapat pinjaman,

    Tuhan menjadi kemuliaan, saya bertemu dengan seorang teman yang baru saja mengajukan pinjaman, dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia mengenalkan saya kepada Ibu Alicia Radu, dan saya mengajukan 500 juta, saya pikir ini adalah lelucon dan Kecurangan, tapi saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam hanya 2% tanpa agunan. Saya sangat senang karena saya selamat dari kemiskinan.

    Jadi saya saran semua orang di sini yang membutuhkan pinjaman untuk dihubungi
    Ibu Alicia Radu, via email: aliciaradu260@gmail.com

    Anda masih bisa menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: Marciaretnawati450@gmail.com

    Sekali lagi terima kasih untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran

    ReplyDelete
  15. Hello,
    Saya Nurliana Novi saya ingin berkongsi kerja-kerja yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada bangsaku yang mencari pinjaman di Asia dan bahagian-bahagian lain perkataan, kerana ekonomi tidak baik di beberapa negara.
     Saya kini tinggal di jakarta di Indonesia. Saya adalah seorang janda dengan empat kanak-kanak dan saya telah terperangkap dalam keadaan kewangan yang pada bulan Julai 2016 dan saya perlu membiayai semula dan membayar bil-bil saya
    Saya adalah mangsa penipuan pemberi pinjaman 4 kredit, saya hilang begitu banyak wang kerana saya mendapatkan pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya ditahan oleh rakyat hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan kawan-kawan saya yang saya terangkan keadaan saya dan kemudian memperkenalkan saya kepada syarikat pinjaman yang ELINA JOHNSON LOAN FIRM reliabl.
    Bagi orang-orang yang mencari pinjaman? Jadi, anda perlu berhati-hati kerana banyak syarikat-syarikat pinjaman penipuan internet di sini, tetapi mereka masih amat nyata dalam syarikat-syarikat pinjaman palsu.
     Saya mendapat pinjaman saya dari ELINA JOHNSON LOAN FIRM Rp500,000,000 dengan mudah dalam tempoh 24 jam yang saya digunakan, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik dari Allah melalui ELINA JOHNSON LOAN FIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat anda jika anda memerlukan pinjaman anda sila hubungi ELINA JOHNSON LOAN FIRM. menghubungi mereka melalui e-mel:. (Elinajohnson22@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurliananovi96@gmail.com) jika anda mendapati sukar atau mahu prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  16. Adakah anda memerlukan pinjaman. Kami sah dan memberi jaminan pinjaman pemberi pinjaman. Kami adalah sebuah syarikat dengan bantuan kewangan. Kami meminjamkan dana kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, untuk melabur dalam perniagaan. Saya ingin menggunakan medium ini untuk memaklumkan kepada anda bahawa kami memberikan bantuan benefisiari yang boleh dipercayai seperti Kami akan senang menawarkan pinjaman Anda Hubungi kami melalui Email: hmloans2@gmail.com

    Perkhidmatan Rendered termasuk

    * Penyatuan Hutang
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman Peribadi.
    * Pinjaman Kereta
    * Sewa dan Pinjaman Rumah

    Tulis kembali jika berminat dengan kadar faedah tahunan kami sebanyak 4%. Hubungi kami melalui E-mel: hmloans2@gmail.com

    Sila ambil perhatian: Semua individu yang berminat mesti menghantar mesej ke e-mel kami untuk maklum balas segera dan butiran untuk mendapatkan Pinjaman.

    Selamat sejahtera.

    ReplyDelete
  17. Assalamu'alaikum wr wb,

    Jika Bank anda mengatakan tidak untuk anda untuk pinjaman, di sana adalah tempat asli anda bisa mendapatkan pinjaman asli. Saya ingin merekomendasikan sebuah organisasi pinjaman islam saya menemukan online untuk semua saudara-saudara muslim dan saudari yang sedang mencari pinjaman cepat untuk cepat menyelesaikan masalah yang mendesak. Saya mendapat pinjaman dari 800 juta saya digunakan untuk memperluas pabrik pengolahan makanan dari mereka beberapa bulan yang lalu. Saya merekomendasikan mereka karena ada begitu banyak palsu pinjaman perusahaan online. Saya diarahkan kepada mereka oleh kakak saya yang juga mendapat pinjaman dari mereka. Sebelum saya menghubungi mereka untuk pinjaman, saya juga melakukan banyak penelitian tentang mereka dan menemukan bahwa mereka benar-benar asli. Mereka tidak seperti kebanyakan western pinjaman perusahaan itu adalah palsu. Jadi saya mengajukan pinjaman tanpa jaminan agunan dengan mereka. Mereka memberikan pinjaman sesuai dengan hukum Islam dan peraturan yang berlaku. Tidak ada jaminan yang dibutuhkan. Tidak ada biaya tersembunyi. Mereka pinjaman proses cepat dan sederhana. Tapi Anda harus bisa meyakinkan mereka bahwa anda akan membayar kembali pinjaman. Saya ingin menyarankan semua muslim sejati untuk menghubungi mereka (islamicloanempowerment@gmail.com)

    Wassalamu alaikum wr wb.

    ReplyDelete
  18. Halo, saya orang-orang di Indonesia, nama saya Ridwan Bahari. Aku punya informasi penting untuk berbagi dengan anda orang-orang di sini. cerita singkat saya hanya mulai dengan cara ini, saya adalah seorang yang sangat sukses bisnis orang tidak sampai ketika bisnis saya rusak fajar, kemudian aku berpikir itu adalah akhir dari dunia. Saya menemukan itu sangat sulit untuk memberi makan diri sendiri dan keluarga saya, jadi saya pergi ke teman saya untuk meminjam uang dari dia, aku menceritakan semua yang telah terjadi dan dia mengatakan kepada saya, dia tahu sebuah perusahaan pinjaman yang dapat membantu saya, bahwa ia baru saja mendapat pinjaman dari mereka, dia mengarahkan saya pada bagaimana menerapkan untuk pinjaman, aku melakukan apa yang dia mengatakan kepada saya, meskipun saya tidak pernah ingin apa-apa untuk melakukan dengan perusahaan pinjaman di internet lagi, karena aku tidak pernah percaya setiap perusahaan pinjaman pinjaman sejak saya scammed, semua berjanji untuk meminjamkan pinjaman namun mereka semua gagal saya. Aku diterapkan untuk pinjaman tanpa jaminan dari $ 100.000 USD dan dalam waktu 5 hari kerja, seluruh proses selesai. TIDAK ADA JAMINAN YANG DIPERLUKAN. TIDAK ADA PEMERIKSAAN. Pinjaman kredit proses aplikasi lebih jelas dan [mereka] berjalan kita melalui setiap aspek. Mereka tingkat bunga hanya 3% tanpa stres melewati proses yang ketat dari bank-bank komersial. Aku tidak pernah tahu masih ada yang tulus pemberi pinjaman dan dapat dipercaya seperti ini di internet. Saya dapat memberitahu anda bisnis saya sekarang tumbuh dari kekuatan ke kekuatan, kita sekarang keluarga bahagia sekali lagi. Saya diberitahu untuk menghubungi mereka melalui Email mereka: (info.kivafunding@gmail.com) saya hati nurani ilahi tidak akan mengizinkan saya untuk hanya lulus tanpa menjatuhkan kata-kata nasihat di sini dengan menghubungi mereka hari ini, saya meyakinkan anda Kiva akan menempatkan senyum di wajah anda.

    ReplyDelete
  19. Are you tired of seeking loans and Mortgages,have you been turned down constantly By your banks and other financial institutions,We offer any form of loan to individuals and corporate bodies at low interest rate.If you are interested in taking a loan,feel free to contact us today,we promise to offer you the best services ever.Just give us a try,because a trial will convince you.What are your Financial needs?Do you need a business loan?Do you need a personal loan?Do you want to buy a car?Do you want to refinance?Do you need a mortgage loan?Do you need a huge capital to start off your business proposal or expansion? Have you lost hope and you think there is no way out, and your financial burdens still persists? Contact us (gaincreditloan1@gmail.com)

    Your Name:...............
    Your Country:...............
    Your Occupation:...............
    Loan Amount Needed:...............
    Loan Duration...............
    Monthly Income:...............
    Your Telephone Number:.....................
    Business Plan/Use Of Your Loan:...............
    Contact Us At : gaincreditloan1@gmail.com
    Phone number :+44-75967-81743 (WhatsApp Only)

    ReplyDelete
  20. Kami adalah organisasi yang ditubuhkan untuk membantu orang yang memerlukan
    bantuan seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda melalui kewangan
    Masalahnya, jika anda mengalami kekacauan kewangan dan memerlukan dana
    memulakan perniagaan anda sendiri atau anda memerlukan pinjaman untuk membayar hutang atau bayar
    bil, mulakan perniagaan yang baik atau anda merasa sukar
    dapatkan modal pinjaman dari bank tempatan, hubungi kami hari ini melalui e-mel
    rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    "Jadi, jangan biarkan peluang ini berlalu,
    Anda dinasihatkan untuk melengkapkan dan mengembalikan butiran di bawah ..

    Nama anda: ______________________
    Alamat Anda: ____________________
    Negara anda: ____________________
    Tugasan anda: __________________
    Amaun pinjaman yang diperlukan: ______________
    Tempoh pinjaman: ____________________
    Pendapatan bulanan: __________________
    Nombor telefon mudah alih: ________________
    Adakah anda memohon pinjaman terdahulu: ________________
    Sekiranya anda memohon pinjaman terlebih dahulu, di manakah anda dilayan dengan jujur? ...

    Bertindak cepat dan keluar dari tekanan kewangan, huru hara, dan cabaran
    hubungi FIRM PINJAMAN REBECCA WILLIAMS hari ini melalui e-mel:
    rebeccawilliamsloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Are You A Business Man Or Woman? Are You In Any Financial Mess Or Do You Need Funds To Start Up Your Own Business? Do You Need A Loan To Start A Nice Small Scale And Medium Business? Do You Have A Low Credit Score And You Are Finding It Hard To Obtain Capital Loan From Local Banks And Other Financial Institutes?. - Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    We Like To Inform You That Our Main Goals Are To Help Companies And Entrepreneurs Raise Their Business To New Heights By Investing, Consulting And Raising Capital Without Bank Lending. We Are Qualified In All Aspects Of Financing, Banks And Asset Based Lending. We Have The Ability To Handle All Aspects Of The Financial Needs And Challenges Of Our Clients, Including; Real Estate Investment And Any Other Large Variety Of Sectors That Need Financing. - Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    WE OFFER ALL KIND OF LOANS - APPLY FOR AFFORDABLE LOANS.

    Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. - Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    - Complete Name:
    - Loan amount needed:
    - Loan Duration:
    - Purpose of loan:
    - City / Country:
    - Telephone:
    - How Did You Hear About Us:

    Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. We Offers Financial Consulting To Client, Companies Seeking Debt / Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business. Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    ReplyDelete
  22. Are You A Business Man Or Woman? Are You In Any Financial Mess Or Do You Need Funds To Start Up Your Own Business? Do You Need A Loan To Start A Nice Small Scale And Medium Business? Do You Have A Low Credit Score And You Are Finding It Hard To Obtain Capital Loan From Local Banks And Other Financial Institutes?. - Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    We Like To Inform You That Our Main Goals Are To Help Companies And Entrepreneurs Raise Their Business To New Heights By Investing, Consulting And Raising Capital Without Bank Lending. We Are Qualified In All Aspects Of Financing, Banks And Asset Based Lending. We Have The Ability To Handle All Aspects Of The Financial Needs And Challenges Of Our Clients, Including; Real Estate Investment And Any Other Large Variety Of Sectors That Need Financing. - Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    WE OFFER ALL KIND OF LOANS - APPLY FOR AFFORDABLE LOANS.

    Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. - Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    - Complete Name:
    - Loan amount needed:
    - Loan Duration:
    - Purpose of loan:
    - City / Country:
    - Telephone:
    - How Did You Hear About Us:

    Do You Need A Loan To Consolidate Your Debt At 1.0%? Or A Personal Loans * Business Loans etc. We Offers Financial Consulting To Client, Companies Seeking Debt / Loan Financing And Seeking For Working Capital To Start A New Business Or To Expand Existing Business. Intermediaries / Consultants / Brokers Are Welcome To Bring Their Clients And Are 100% Protected. Interested Parties Should Contact Us For More Information Through Via E-mail: CYSCredits@Post.com ( CYSCredits@Asia.com )

    ReplyDelete
  23. BERITA BAIK, BERITA BAIK
    Ini untuk mewartakan kepada orang-orang asia bahwa AASIMAHA ADILA, adalah perusahaan pinjaman muslim terbaik yang pernah saya datangi sepanjang hidup saya membantu saya dan keluarga saya dengan pinjaman untuk membayar hutang dan memulai usaha lagi mereka telah membuka kesempatan finansial untuk semua Mereka yang membutuhkan bantuan keuangan dari pinjaman besar.AASIMAHA ADILA lende dengan tingkat 1% dan mereka memberikan pinjaman kepada janda dan duda, jika Anda memerlukan pinjaman jangka panjang dan besar untuk modal investasi hubungi kami hari ini melalui e-mail di: (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    Akan menarik untuk mengetahui bahwa banyak pemberi pinjaman di sini adalah palsu saya dan almarhum suami saya sering ditipu oleh pemberi pinjaman pinjaman palsu dimana kita menipu sekitar Rp127 juta pada bulan maret, namun, ibu saudi muslim meminjam uang dalam jumlah besar Rp850 Jt dengan penundaan dan tidak meminta Kami membayar biaya pendaftaran atau pajak dan biaya transfer, semoga semuanya memberkati ibu perusahaan.

    Tolong, saya juga menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa pemberi pinjaman berikut palsu, jangan hubungi mereka.
    A) wilson_Gyna8.loankredit@gmail.com
    B) donalanny20. lenders@yahoo.id
    C) miminedi@.krediuniongmail.com
    D) adutyuyani.finance@gmail.com

    Terima kasih telah membaca ,
    Email saya adalah..muthiafadlika2020@gmail.com
    Email perusahaan AASIMHA ADILA LOAN FIRM adalah
    (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  24. Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya adalah Puan Kim Wani, sila, saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warga Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan peminjam pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

     Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

    Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan Pengarah sebuah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

    Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pindahan kredit, disebabkan oleh fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

    Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

    Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

    Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com) untuk pinjaman anda

    Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

    Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
    Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

    ReplyDelete
  25. Berita baik!
    Nama saya Mitu Maria, saya ingin menggunakan medium ini untuk memberikan nasihat yang konkrit kepada semua yang mencari pinjaman untuk berhati-hati kerana internet penuh dengan penipu, beberapa bulan yang lalu saya memerlukan pinjaman, kerana kewangan saya Keadaan ini tidak baik dan saya terdesak, saya jatuh ke tangan peminjam palsu, dari Arab Saudi dan Singapura. Saya hampir mati, sehingga seorang kawan saya memberitahu saya seorang pemberi pinjaman yang sangat dipercayai bernama Ibu. Ivana, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman sebanyak RM85,000 dalam tempoh 48 jam dengan kadar faedah 2% dan mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya dalam akaun bank saya selepas Puan Ivana Pedro memindahkan pinjaman saya, apabila saya menyemak baki akaun bank saya, saya mendapati jumlah yang saya memohon telah dikreditkan ke akaun bank saya

    Oleh itu untuk kerja-kerja yang baik, Mrs.Ivana telah melakukan dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberitahu dan berkongsi kesaksian saya mengenai Puan Ivana, supaya rakyat Malaysia dan seluruh Asia boleh mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, sila hubungi Puan Ivana Pedro melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya di e-mel saya (mitumaria47@gmail.com) dan Puan Kim Wani yang memperkenalkan saya dan memberitahu saya mengenai Puan Ivana, dia juga menerima pinjaman daripada Puan Ivana Pedro. Anda juga boleh menghubunginya melalui e-mel: (kimwani305@gmail.com) Sekarang, saya adalah pemilik bangga perniagaan yang baik dan besar. Semoga ALLAH terus memberkati Ibu Ivana untuk kerja yang baik dalam hidup saya dan keluarga saya.

    ReplyDelete
  26. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
    : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

    ReplyDelete
  27. e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

    email:::::::hafizulbin365@gmail.com
    Name::::Hafizul Bin Haziq
    Country:::Malaysia

    Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
    [[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
    Country::::::Malaysia
    Name::::::::Hafizul Bin Haziq
    email::hafizulbin365@gmail.com
    Telephone Number:[+60]1123759663
    WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
    e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete

Facebook