Sunday, October 28, 2012

Salam Aidil Adha ^_________^


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada rakan-rakan ternak dan pembaca blog sekalian. Raya korban pada tahun ini memberi kesempatan dan peluang kepada saya untuk melaksanakan ibadah korban untuk pertama kalinya. korban saya merupakan seekor kambing. Alhamdulillah.

Kambing tersebut telah disembelih di Surau Kampung Batu 1, Kuala Ketil. Menu kambing adalah masak kurma. Ingatkan tak sempat nak merasa bagi mendapat keberkatan korban saya ni, tapi Alhamdulillah diizinkan oleh Allah untuk merasa juga kurma kambing ni.

Saya sertakan gambar-gambar semasa aktiviti korban dijalankan.

bersedia untuk dikorbankan.

dah ready dah ni. ada video. nanti saya upload.

siap digantung untuk dilapah. salah gantung. tak sesuai, takut pundi kencing pecah dan membasahi badan kambing. jadi, kambing ini diturunkan dan digantungkan kepalanya.

inilah tukang lapahnya, berduet masa melapah.

sekilas pandang sebelum perut dibelah.

saya tolong cuci perut je. hahaha. tak reti lagi nak melapah.

Imam Anuar and the gang sedang memotong-motong daging kambing.

kepala kambing ini pun akan diproses.

juga terkorbanlah seekor lembu di surau ini.

dua peha setel dilapah.

antara jemaah yang hadir. lembu lambat lapah sebab tunggu tuan-tuan bahagian datang. yang berbaju melayu pink berkain pelekat tu adik saya. kami tak sempat salin seluar pun. lepas sembahyang raya, makan terus pergi surau. steady dan semangat!

kaum-kaum ibu menyediakan minuman, makanan dan ready untuk memasak.

perkarangan surau Kampung Batu 1, Kuala Ketil

Di samping kisah korban saya ini, saya juga ada cerita gembira untuk dikongsikan. tanggal 24/10/2012, kandang saya menerima 2 ahli baru. Alhamdulillah, Bintik selamatkan melahirkan kembar 2, betina kedua-duanya. Jadi, untuk cerita lanjut sila klik link ini, Bintik, Polka & Dot.

No comments:

Post a Comment

Facebook